2020 год Выпуск 8.
Постоянная ссылка для этой коллекции
Просмотреть
Показать 2020 год Выпуск 8. по названию
Сейчас показывают 1 - 20 из 23
Результатов на странице
Параметры сортировки
- Элемент
- ЭлементВзаимосвязь самоотношения студентов с мотивацией достижения успеха(БарГУ, 2020) Джига, Н. Д.; Jiga, N. D.В статье актуализирована проблема самоотношения личности. Приведены дефиниции самоотношения и подходы ученых к пониманию структуры данного явления. Обоснована важность исследования взаимосвязи самоотношения и мотивации достижения успеха в юношеском возрасте. Описаны результаты исследования структурно-содержательных характеристик самоотношения студентов, их мотивации достижения. Представлены результаты эмпирического исследования характеристик соотношения студентов, обладающих высоким и низким уровнем мотивации достижения успеха. Определено, что позитивное самоотношение формирует позитивную «Я-концепцию», осуществляет определяющее влияние на все сферы психики, на качество учебной деятельности студентов, в основе которой, как правило, лежит мотив достижения успеха, выражающийся в стремлении к самоутверждению и созиданию как процессу преобразования себя как личности и продуктивного субъекта деятельности. The article actualizes the problem of self-relation of the individual. Definitions of self-relation are given together with scientistsʼ approaches to understanding the structure of this phenomenon. The importance of studying the relationship between self-attitude and motivation to achieve success in youth is justified. The results of the study of structural and content characteristics of studentsʼ self-attitude and their motivation for achievement are described. The results of an empirical study of the characteristics of the ratio of students with high and low levels of motivation to achieve success are presented. It is determined that a positive self-attitude forms a positive “Self-concept”, implements a determining influence on all spheres of the psyche, on the quality of studentsʼ educational activity, which is usually based on the motive for achieving success, expressed in the desire for self-affirmation and creation as a process of transforming oneself as a person and a productive subject of activity.
- ЭлементК вопросу об адаптации курсантов в особых условиях учебно-профессиональной деятельности(БарГУ, 2020) Бантюкова, Е. М.; Bantiukova, E. M.В статье обсуждаются некоторые аспекты адаптации курсантов в особых условиях учебно-профессиональной деятельности. В авторской интерпретации особые условия понимаются как сложные, непривычные, стрессогенные для вчерашних абитуриентов. Особые условия военной службы отличаются от экстремальных непостоянным действием экстремальных факторов или высокой осознанной вероятностью их появления, а возникающие негативные функциональные состояния выражены умеренно. Курсанты длительно и сложно адаптируются к учебно-профессиональной деятельности, вследствие чего развиваются реакции дезадаптации, являющиеся причиной снижения рейтинговых баллов в рамках рейтинговой системы оценки деятельности курсантов. Автором поднимается вопрос организации психолого-педагогического сопровождения курсантов, которое редуцировано из-за отсутствия штатных единиц психологов. The article discusses the problem of cadets’ adaptation in professional training activity. In author’s interpretation these specific conditions are understood as complicated, unfamiliar and stressful for the freshmen. Special conditions of military service differ from extreme ones by the unstable action of extreme factors or by a high conscious probability of their occurrence, and the resulting negative functional states are expressed moderately. As a result the reaction of maladaptation is developed which is the reason of mark rating decrease in the academic mark rating system of cadets’ activity. The author depicts the issue of organizing a psychological and educational guidance for cadets which is reduced due to the lack of psychologists in the staff.
- ЭлементКоммуникативная компетентность будущих педагогов инклюзивного образования: результаты исследования(БарГУ, 2020) Кривуть, М. Л.; Krivut, M. L.В связи с развитием инклюзивных практик в современном обществе становится актуальной проблема повышения профессиональной компетентности педагога. Одним из компонентов профессиональной компетентности является коммуникативная компетентность. Коммуникативная компетентность — это поликомпонентное образование, включающее коммуникативные знания, умения, способности, личностные качества и свойства. В статье приводятся результаты исследования сформированности коммуникативной компетентности будущих педагогов инклюзивного образования. Анализ полученных материалов позволяет сделать вывод не только об уровне сформированности каждого компонента коммуникативной компетентности (далее — ККК) респондентов, но и показывает специфику готовности будущих педагогов к работе в условиях инклюзивного образования. In connection with the development of inclusive practices in modern society, the problem of increasing the teacher’ professional competence becomes urgent. One of the components of professional competence is communicative competence. Communicative competence is multifaceted education which includes communicative knowledge, skills, personal qualities and properties. The article presents the results of the study of the development of the communicative competence of future teachers of inclusive education. The analysis of the data obtained allows us to draw conclusions not only about the level of each component of the communicative competence of the respondents, but also shows the specificity of the readiness of future teachers to work in the inclusive education.
- ЭлементКросскультурное взаимодействие как условие обучения взрослых иностранному языку(БарГУ, 2020) Пономарёва, Е. И.; Карачун, Т. В.; Ponomariova, Е. I.; Karachun, T. V.В статье анализируется сущность и значение кросскультурного взаимодействия и использование «диалога культур» в процессе обучения иностранному языку взрослых. Рассматривается влияние мотивов на освоение иностранных языков взрослыми обучающимися. Определяются возможности использования различных компонентов культуры страны изучаемого языка в целях более глубокого и осознанного включения слушателей в образовательный процесс. Особое внимание уделяется психолого-педагогическим барьерам, препятствующим успешному обучению взрослых английскому языку, путям их преодоления и использованию коммуникативных правил обучения взрослых. The article analyzes significance and meaning of cross-cultural interaction and usage of “cultural dialogue” in the context of adult foreign language teaching. It is considered the influence of motives on the adult foreign language mastering. It is determined the possibilities of application of various components of the language learning culture in order to introduce the learners into a profound and informed educational process. Particular attention was appealed to the psychological and pedagogical barriers, that can distract adults from sufficient language learning, the ways of their tackling and the usage of communicative rules in adult education.
- Элемент"Крымскія санеты" Адама Міцкевіча ў перакладзе Максіма Танка(БарГУ, 2020) Мінскевіч, С. Л.; Minskevich, S. L.У артыкуле разглядаюцца пераклады «Крымскіх санетаў» Адама Міцкевіча, якія зрабіў Максім Танк. Беларускі паэт пераклаў чатыры санеты гэтага цыкла: «I. Акерманскія стэпы», «IV. Бура», «V. Выгляд гор са стэпаў Казлова» і «XVI. Гара Кікінеіс». Першыя з іх былі апублікаваныя 80 гадоў таму (1940). Пераклад строгай вершаванай формы, такой як санет, дазваляе выявіць асаблівасці беларускай сістэмы вершаскладання сярэдзіны ХХ стагоддзя, беларускага літаратурнага працэсу ў цэлым і дыскурсу перакладной літаратуры ў прыватнасці. Аўтар артыкула праводзіць параўнальна-супастаўляльны аналіз гэтых перакладаў Максіма Танка і арыгінала, а таксама тэкстаў іншых перакладчыкаў; прыходзіць да высновы, што беларускаму паэту ўдаецца перадаць сюжэт, змест, метафарычнасць і эмацыянальнасць твораў Міцкевіча, аднак пры гэтым не захоўваецца форма класічнага санета. Гэта паказвае, што Максім Танк пры перакладзе прытрымліваўся эмоцыа дэтэрмінаванага кірунку санетапісання, які быў прапанаваны Янкам Купалам, дзе дапускаюцца адступленні ад класічнай формы дзеля пачуццёвасці твору, хоць на той час у беларускай санетыстыцы ўжо існаваў рацыа дэтэрмінаваны кірунак, прадстаўлены Максімам Багдановічам. Тым не менш дадзеныя пераклады Максіма Танка сталі прыкладам для перакладчыкаў наступных пакаленняў. The article deals with the translations of “Crimean Sonnets” by Adam Mickiewicz written by Maxim Tank. The Belarusian poet translated four sonnets of this cycle: “I. Stepy akermańskie” (“І. The Ackerman Steppe”), “IV. Burza” (“IV. The Storm”) “V. Widok gór ze stepów Kozłowa” (“V. Mountains from the Keslov Steppe”) and “XVI. Góra Kikineis” (“The Kikineis Mountain”). The first two of them were published 80 years ago (1940). The translation of a strict poetic form, such as a sonnet, reveals the features of the Belarusian system of versification in the mid-20th century, the Belarusian literary process in general, and the discourse of translated literature in particular. The author of the article carries out a comparative analysis of these translations by Maxim Tank and the original text, as well as the texts of other translators, concludes that the Belarusian poet manages to convey the plot, content, metaphoricity and emotionality of works by Mickiewicz, however, the form of the original sonnet is not saved. This shows that Maxim Tank in these translations followed an emotionally determined method of creating sonnets, which was proposed by Janka Kupala, where deviations from the classical form are allowed for sensuality, although in the Belarusian sonnet system and sonnet translations there was a rationally determined method presented by Maxim Bаhdanovič. Nevertheless, these translations by Maxim Tank set an example for the translators of the next generations.
- ЭлементМаркеры аддиктивной и нормативной социализации личности обучающихся подросткового и юношеского возраста(БарГУ, 2020) Хриптович, В. А.; Hriptovich, V. A.В статье рассмотрены мишени (цели) аддиктивной и нормативной социализации обучающихся подросткового и юношеского возраста. Мишенью нормативной социализации является тренируемое в программе развития образования достижение оптимального личностного и социального функционирования; мишенью аддиктивной социализации является поиск аддиктивного адаптера, позволяющего сглаживать конфликт между личностью и средой и таким образом справляться с жизнью. Выявлено, что маркерами аддиктивной социализации являются факторы риска формирования химической зависимости (семейный, психологический, ближайшего окружения и школьный); факторы риска наркотизации (поведение в ситуации риска, интерес к наркотикам и социальные установки на наркотизацию); аддиктивная идентичность и жесткость стилей семейного воспитания. Маркером нормативной социализации является психологическое благополучие личности. Своевременная профилактика и коррекция аддиктивной социализации подростков и юношей существенно повысит эффективность нормативной социализации, обеспечивающей усвоение норм, правил, установок и ценностей, необходимых для успешной адаптации личности в обществе. The article considers the targets (goals) of addictive and normative socialization of students of adolescence and youth. The target of normative socialization is the achievement of optimal personal and social functioning, trained in the educational development program; the target of addictive socialization is the search for an addictive adapter that allows you to smooth out the conflict between the individual and the environment and, thus, cope with life. It has been revealed that markers of addictive socialization are risk factors for the formation of chemical dependence (family, psychological, immediate environment and school); risk factors for anesthesia (behavior in a risk situation, interest in drugs and social attitudes to anesthesia); addictive identity and rigidity of family education styles. Marker of normative socialization is the psychological well-being of the individual. Timely prevention and correction of addictive socialization of adolescents and youths will significantly increase the effectiveness of normative socialization as corresponding to educational standards and the requirements of the education system of the socialization expected by society — the assimilation of the norms, rules, attitudes and values necessary for the successful adaptation of an individual in society.
- ЭлементМастацкая інтэрпрэтацыя гістарычных рэалій смутнага часу ў рамане Ф. А. Асяндоўскага “Lisowczycy”(БарГУ, 2020) Гладкова, Г. А.; Gladkova, A. AУ артыкуле аналізуюцца жанрава-стылёвыя адметнасці рамана польскамоўнага пісьменніка, мемуарыста, навукоўца і вандроўніка Фердынанда Антонія Асяндоўскага (1878—1945) “Lisowczycy”, што дазваляе выявіць спецыфіку індывідуальна-аўтарскай мастацкай інтэрпрэтацыі гісторыі канца XVІ — пачатку XVII стагоддзя ў літаратурным творы. Аналіз мастацкага тэкста дазваляе сцвярджаць, што гістарычны фон рамана служыць асновай для гераізацыі лепшых прадстаўнікоў шляхецкіх дынастый Лісаў і Асяндоўскіх, пісьменнік у творы гарманічна спалучае мастацкі вымысел і гістарычны факт. The article analyzes genre and stylistic features of the novel “Lisowczycy” by the Polish-speaking writer, memoirist, scientist, traveler Ferdinand Antony Ossendovsky (1878—1945). It allows us to determine the specificity of the individual author’s artistic interpretation of the history of the late XVII — early XVII century in the literary work. The analysis of the literary text allows us to state that the historical background of the novel served as the basis for the glorification of the best representatives of gentry dynasties of the Lis and Ossendovski. The writer harmoniously combined historical facts and fiction in the work.
- ЭлементОбраз ребенка с особыми образовательными потребностями в представлениях педагогов с разным уровнем коммуникативной толерантности(БарГУ, 2020) Селезнёва, И. Н.; Seleznyova, I. N.В статье отражены результаты теоретического исследования феноменов «образ» и «образ ребенка с особыми образовательными потребностями», их характеристик в работах отечественных и зарубежных ученых. Представлены результаты эмпирического исследования уровня толерантности будущих педагогов и педагогов-практиков. Установлено, что у студентов общего педагогического профиля уровень толерантности выше, чем у студентов математического профиля и педагогов-практиков. Проанализированы различия в показателях коммуникативной толерантности среди будущих педагогов и педагогов-практиков. Представлен анализ структуры образа ребенка с особыми образовательными потребностями среди педагогов с разным уровнем толерантности. Выявлены статистически значимые различия в структуре образа ребенка с особыми образовательными потребностями между группой респондентов с высоким уровнем коммуникативной толерантности и респондентов с низким уровнем коммуникативной толерантности. The article reflects the results of the theoretical study of the phenomenon “image” and “image of a child with special educational needs”, its characteristics in the works of domestic and foreign scientists. The results of empirical research of the level of tolerance of future teachers and teachers-practitioners are presented. It has been established that students of general pedagogical profile have a higher level of tolerance than students of mathematical profile and teachers- practitioners. Differences in indicators of communication tolerance among future teachers and teachers-practitioners were also analyzed. An analysis of the structure of the image of a child with special educational needs among teachers with different levels of tolerance is presented. Statistically significant differences in the image structure of a child with special educational needs were identified between a group of respondents with a high level of communicative tolerance and respondents with a low level of communicative tolerance.
- ЭлементОбразы Дикого поля и степи в творчестве казачьего поэта Н. Н. Евсеева («Дикое поле» и «Крылатый шум»)(БарГУ, 2020) Копырюлин, С. В.; Kopyryilin, S. V.В статье рассматриваются константные для русской культуры и литературы образы поля и степи на примере творчества ярчайшего казачьего поэта-эмигранта Н. Н. Евсеева, чье наследие до сих пор почти неизвестно на Родине. Большое внимание уделяется изучению двух главных поэтических сборников Н. Н. Евсеева — «Дикое поле» и «Крылатый шум», в которых анализируется бытование концептов «степь» и «поле», их авторская репрезентация в контексте национальных исторических и культурных явлений. Обращается внимание на соотнесенность концепта «поле» с интимным, сакральным в жизни казачества, а концепта «степь» — с монументальным образом России. Во всех сборниках присутствует ностальгия эмигранта по Родине, которая в духовном смысле находит выражение в концепте «простор», в историческом — «Дикое поле». This article examines constant images of steppe and field in the context of Russian culture and literature, especially creation of Great Russian Cossack poet N. N. Evseev. Evseev`s works are still unknown in his Motherland. The concept “field” in Evseev’s creation is a symbol of the space mastered by the Cossacks, where there is a possibility of peaceful labor in their native land, reflections on the highest sacred values and conversation with God. Mostly the concept “steppe” is a natural-historical nature, often correlated with the image of Russia, a place where you feel a connection with the ancestors, where the free Cossack spirit lives, but where you can’t return to the exiled Cossack. On the one hand, both of these concepts merge in the concept of “Wild Field”, and on the other in the concept of “open space”, summarizing the emigrant`s memories, his longing for everything native. Evseev inherited the traditions of depicting national space in Russian classics; he was close in his understanding of its basic features to his contemporary M. A. Sholokhov. Thus, the creative heritage of Evseev broadens the concept of basic national constants and makes a significant contribution to national geosophy and geopoetic.
- ЭлементОсобенности когнитивного и аффективного компонентов самосознания у женщин с признаками нарушений пищевого поведения(БарГУ, 2020) Пономарёва, Л. Г.; Ponomarova, L. G.В представленной статье проанализированы результаты эмпирического исследования когнитивного и аффективного компонентов самосознания у женщин с признаками нарушений пищевого поведения и с нормативным пищевым поведением. Основными изучаемыми параметрами выступили самоидентификация и уровень притязаний, которые были проанализированы с помощью методов количественного и качественного анализа. Выявлены различия сформированности подуровней самоидентификации у женщин с нормативным пищевым поведением в сравнении с женщинами с признаками нарушения пищевого поведения. Показано также, что при нормативном пищевом поведении важность приобретает содержательная составляющая самоидентификации, при абнормальном — описательная. Среди женщин обеих эмпирических групп отмечается низкий уровень притязаний. В то же время при наличии признаков нарушения пищевого поведения начинает преобладать нереалистично низкий уровень притязаний. The article presents the results of research of the cognitive and affective components of self-consciousness among women with and without signs of eating disorders. The main studied parameters were self-identification and the level of claims, which were analyzed using methods of quantitative and qualitative analysis. It was revealed the differences in the formation of sublevels of self-identification by women with normative eating behavior in comparison with women with signs of eating disorder. It is also shown that with normative eating behavior, the content component of self-identification becomes important, while it is the descriptive one with the abnormal habits. A low level of claims is noted among women of both empirical groups. However, if there are signs of eating disorders the unrealistically low level of claims starts to be prevailing.
- ЭлементОсобенности эмоционального компонента взаимодействия матери и ребенка раннего возраста с отклонениями в развитии(БарГУ, 2020) Валитова, И. Е.; Valitova, I. E.В статье рассматриваются особенности эмоционального взаимодействия (далее — ЭВ) в диаде «мать — ребенок раннего возраста». Выявлена высокая эмоциональная насыщенность детско-материнского взаимодействия в раннем возрасте, эмпатия и принятие ребенка матерью. Матери детей раннего возраста характеризуются недостаточным уровнем чувствительности к ребенку и ориентацией на его состояние при построении взаимодействия. Матери детей с неврологической патологией испытывают стремление к телесному контакту с ребенком и демонстрируют выраженные позитивные эмоциональные состояния. Обнаружены различия ЭВ матери с ребенком в зависимости от его возраста: ориентация матери на состояние ребенка улучшается по мере его взросления. The article discusses the features of emotional interaction in the dyad “mother — early age child.” The author reveals high emotional richness of the child-mother interaction at an early age, empathy and acceptance of the child by the mother. Mothers of young children are characterized by an insufficient level of sensitivity to the child and orientation to his condition when building interaction. Mothers of children with neurological pathology tend to have body contact with the child and show explicit positive emotional states. Differences were found in the emotional interaction of the mother with the child depending on his/her age: the mother’s orientation to the child’s state improves as he/she grows older.
- ЭлементПовышение эффективности управления в системе высшего образования и качества подготовки специалистов в условиях цифровой трансформации образовательного процесса(БарГУ, 2020) Унсович, А. Н.; Толкач, А. Г.; Unsovich, A. N.; Talkach, A. G.В контексте цифровой трансформации образования рассмотрены подходы интеграции информационных ресурсов университета в единую автоматизированную информационную систему в целях поддержки и принятия эффективных решений на всех уровнях управления. Представлена платформа «Цифровой университет» как модульная система, обеспечивающая подготовку специалистов различных профилей в условиях цифровой трансформации образовательного процесса. The article examines approaches to integrating University information resources into a single automated information system in the context of digital transformation of education in order to support effective decision-making at all levels of management. The Digital University platform is presented as a modular system that provides training of specialists of various profiles in the conditions of digital transformation of the educational process.
- ЭлементПредставления матери об образах абстрактного и реального ребенка(БарГУ, 2020) Стреленко, А. А.; Колмычевская, Е. Н.; Strelenko, A. A.; Kolmychevskaya, E. N.В статье представлены результаты эмпирического исследования представлений матери об образах абстрактного и реального ребенка. Результаты исследования показывают, что в сознании матери образы абстрактных и реальных детей значимо различаются между собой. Образ абстрактного ребенка включает в себя многие стереотипные и идеализированные характеристики. Образ реального ребенка в сознании матери имеет большее разнообразие. Выявленные психологические особенности по двум группам детских образов в социально-перцептивных представлениях матери дают возможность заключить, что разные дети, рожденные одной матерью, вызывают в ее сознании различные образы, на основании которых будет выстраиваться дальнейшее отношение к ним. The article presents the results of an empirical study of the motherʼs representations about the images of an abstract and real child. An analysis of maternal representations about their children will make it possible to bring closer an understanding of the mechanisms of the mutual influence of children's images on the perception of their mothers. The results of the study show that in the consciousness of the mother the images of abstract and real children differ from each other. Psychological features of the images of an abstract child include many stereotyped and idealized characteristics. The revealed psychological properties of the two groups of childrenʼs images in the social perceptual representations of the mother make it possible to assume that different children born by the same mother evoke different images in her mind. The attitude towards abstract and real children will be based on perception of mother.
- ЭлементРазвитие у детей дошкольного возраста умения осваивать личное пространство(БарГУ, 2020) Каранец, Е. М.; Karanets, E. M.В статье представлено содержание работы по развитию у детей старшего дошкольного возраста умения осваивать личное пространство. Раскрывается потенциал двигательной деятельности как средства достижения гармоничного взаимодействия детей с окружающим пространством. Предложены методические приемы, рекомендуемые педагогам для развития у детей умения определять и организовывать личное пространство в различных ситуациях. The article presents the contents of the work on the development of skills for mastering personal space in older preschool children. The potential of motor activity as a means of achieving harmonious interaction of children with the surrounding space is revealed. Methodical methods are recommended that teachers recommend for developing children's ability to define and organize personal space in various situations.
- ЭлементРазработка и психометрическая проверка "Опросника академической виктимности"(БарГУ, 2020) Яценко, Т. Е.; Yatsenka, Т. E.В статье актуализирована проблема разработки психодиагностического инструментария, позволяющего исследовать виктимность в различных жизненных сферах. Приведена дефиниция виктимности, обозначены ее деструктивные социально-психологические последствия. Раскрыта процедура конструирования нового опросника исследования склонности учащихся подросткового и раннего юношеского возраста к академической виктимности. Приведены методологические основания разработанного опросника и представлена его структура, включающая 9 шкал, позволяющих изучать склонность к академической виктимности в ситуациях, связанных с подверженностью различным виктимизирующим воздействиям (принижение, принуждение, игнорирование, изоляция, инфантилизация, отвержение, терроризирование), а также во фрустрирующих ситуациях и ситуациях, не активирующих виктимный потенциал личности. Описаны психометрические характеристики опросника: конвергентная валидность, дивергентная валидность, надежность, дискриминативность. The article actualizes the problem of developing psychodiagnostic tools that allow one to investigate victimization in various areas of life. The definition of victimization is given, its destructive socio-psychological consequences are indicated. The procedure of constructing a new questionnaire for the study of the tendency of students of adolescence and early adolescence to academic victimization is disclosed. The methodological grounds of the developed questionnaire are presented and its structure is presented, including 9 scales that allow one to study the tendency to academic victimization in situations related to exposure to various victimizing influences (humiliation, coercion, ignoring, isolation, infantilization, rejection, terrorization), as well as in frustrating situations and situations that do not activate the victim potential of a person. The psychometric characteristics of the questionnaire are described: convergent validity, divergent shaft identity, reliability, discrimination.
- ЭлементСовершенствование музыкально-исполнительской подготовки будущих учителей музыки в учреждениях высшего образования(БарГУ, 2020) Нижникова, А. Б.; Nizhnikova, А. B.В статье рассмотрена проблема совершенствования музыкально-исполнительской подготовки будущих учителей музыки в учреждениях высшего образования. Проанализировано содержание подготовки будущих учителей музыки, сочетание в нем исполнительской и педагогической составляющих, направленность на повышение исполнительского мастерства и усиление методической компетентности педагога-музыканта. Представлены примеры встраивания методической составляющей в контекст музыкально-исполнительской подготовки студентов. Прослежен процесс интерпретации музыкального произведения от раскодировки текста до создания художественного образа в творческом исполнительском акте. Выявлена роль вокальной и хоровой подготовки специалиста в высшей школе как приоритетных аспектов, обеспечивающих практикоориентированность образовательного процесса. Рассмотрены вопросы репертуарной политики в вокальном классе, направленной на овладение стилевым многообразием вокальной музыки и акцентирующей внимание на изучении школьно-песенного репертуара и соблюдение принципа фасцинации в вокальной работе с детьми. The article deals with the problem of improving the musical performance training of future music teachers in higher education institutions. The content of the training of future music teachers, the combination of performing and pedagogical components, the focus on improving performance skills and strengthening the methodological competence of the teacher-musician are analyzed. It is presented the examples of embedding the methodological component in the context of musical and performing music training of students. It is traced the process of interpreting musical works from the decoding of the text to the creation of an artistic image in a creative performing act. The role of vocal and choral training in the process of professional training of specialists in higher education as the priority aspects ensuring the practice-oriented educational process has been revealed. It is viewed the issues of repertoire politics in the vocal class, aimed at mastering the stylistic diversity of vocal music and focusing on the study of the school-song repertoire, and observance of the principle of fascination in vocal work with children.
- ЭлементСодержание воспитания безопасного поведения у детей дошкольного возраста с особенностями психофизического развития в условиях инклюзивного образования(БарГУ, 2020) Бужинская, Н. А.; Buzhinskaya, N. A.В статье рассматриваются проблемы воспитания безопасного поведения у детей дошкольного возраста с особенностями психофизического развития (далее — ОПФР). Представлено разноуровневое содержание учебной программы по образовательной области «Ребенок и общество» раздела «Безопасность жизнедеятельности» для воспитанников раннего возраста (от 1 года до 2 лет), младшего дошкольного возраста (от 2 до 4 лет), в том числе детей с ОПФР в условиях инклюзивного образования. The article discusses the problems of formation of safe behaviour of preschool children with special psychophysical development (SPPD). The article demonstrates the multilevel content of the curriculum in the educational field “Child and Society” is presented in the section “Life Safety” for pupils of early age (from 1 year to 2 years), toddlers (from 2 to 3 years old; from 3 to 4 years old) including children with SPPD in conditions of inclusive education.
- ЭлементТипология приёмных матерей из профессиональных замещающих семей(БарГУ, 2020) Клещёва, Е. А.; Черник, А. В.; Klescheva, Е. A.; Chernik, A. V.В статье рассматривается вопрос социального сиротства как одной из актуальных проблем развития института семьи. Альтернативой социальному сиротству определяются приёмные семьи с разным типом устройства, где родительство становится социальным и может восприниматься как профессиональная обязанность в отношении ребёнка. Профессиональные замещающие семьи в свой состав включают матерей, требующих особой педагогической и психологической подготовки для принятия ребёнка в семью. Авторами определены особенности приёмных матерей из профессиональных замещающих семей, связанные с их уровнем педагогической компетентности, типом воспитания, психологическим типом родительства и родительского отношения, предложена авторская типология матерей из профессиональных замещающих семей: «почти родная мама», «гипомама», «гипермама». The article considers the issue of social orphanhood as one of the relevant problems of the development of family institution. The authors offer an alternative to social orphanhood foster families with different types of arrangements, where the parenthood becomes a social responsibility and can be perceived as a professional obligation towards the child. Professional substitute families include mothers, who require special pedagogical and psychological training in order to take a child into the family. The authors determined the peculiarities of foster mothers in their professional substitute families, related to their level of pedagogical competence, type of upbringing, psychological type of parenthood and parental attitude, was proposed the author’s typology of mothers from professional substitute families “almost birth mother”, “hypomother”, “hypermother”.
- ЭлементТыпалогія герояў і кампазіцыйна-апавядальныя адметнасці аповесці І. Пташнікава «Тартак»(БарГУ, 2020) Буднік, В. А.; Budnik, V. A.Артыкул прысвечаны актуальнай у сучасным літаратуразнаўстве праблеме асэнсавання трагедыі беларускіх «хатыняў». Даследуецца выяўленне кампазіцыйна-апавядальнай адметнасці аповесці І. Пташнікава «Тартак», тыпалогія герояў твора. Неабходнасць вывучэння названага пытання выклікана імкненнем паказаць, як І. Пташнікаў здолеў раскрыць супраціўленне беларускага народа акупантам і трагічным абставінам вайны праз асабістыя лёсы герояў. У артыкуле аналізуецца персанажная сістэма і тыпалогія герояў твора, выяўляюцца функцыі ўнутраных маналогаў, рэтраспектыўных эпізодаў, апісанняў паводзін, знешняга аблічча герояў для раскрыцця іх характараў. Аналізуецца кампазіцыйна-наратыўная адметнасць твора: праз унутраныя маналогі і ўспаміны герояў пісьменнік пaдpaбязнa пpacoчвae жыццёвыя лёcы кoжнaгa з сямі гepoяў. Акцэнтуецца ўвага на тым, што характары-тыпы разгледжанага твора з’яўляюцца важнымі па сваёй мастацкай канцэптуальнасці, але рознымі па духоўнай і маральна-этычнай сутнасці. Характарызуецца спецыфіка творчай манеры І. Пташнікава. На аснове атрыманых назіранняў зроблены вывад, што прыём рэтраспекцыі, які ўдала выкарыстоўвае пісьменнік, дапамагае яму сцвердзіць ідэю непаўторнасці лёсу і жыцця кожнага чалавека. Дакладна паказваецца, што ў творы раскрываецца канцэпцыя гераічнага, праяўленне якога пісьменнік бачыць у надзвычайнай жыццёвай трываласці і маральнасці, якія дапамагаюць героям пераадолець трагічныя ваенныя выпрабаванні. The article is devoted to the problem of understanding the tragedies of the Belarusian Khatyn in the current literary criticism. Detection of compositional and narrative features of the novel by I. Ptashnikov “Tartak”, as well as the typology of the heroes of the work are investigated. The need to study this issue is caused by the desire to show how I. Ptashnikov managed to uncover the resistance of the Belarusian people to the invaders and the tragic circumstances of the war through the personal fate of the heroes. The article analyzes the character system and typology of the heroes of the work, reveals the functions of internal monologues, retrospective episodes, descriptions of behavior, the appearance of the characters to identify their characters. The compositional and narrative feature of the work is analyzed: through internal monologues and memoirs of heroes, the writer traces in detail the life destinies of each of the seven heroes. Attention is focused on the fact that the character types of the work considered are important in their artistic conceptualism, but different in spiritual and moral ethical essence. The specificity of the creative manner of I. Ptashnikov is reasonably characterized: the human characters in the work are presented in a short, monosyllabic, but with due artistic depth and accuracy. Based on the observations made, it was concluded that the retrospection technique, which the writer successfully uses, helps him to confirm the idea of the uniqueness of the fate and life of every person. It is precisely indicated that the work reveals the concept of the heroic, the manifestation of which the writer sees in the extreme vitality and morality with which the heroes overcome the tragic military trials.