2024 год, материалы XV Международного научно-практического семинара
Постоянная ссылка для этой коллекции
Просмотреть
Показать 2024 год, материалы XV Международного научно-практического семинара по дате издания
Сейчас показывают 1 - 20 из 149
Результатов на странице
Параметры сортировки
- ЭлементПредставление о коммуникативной компетентности будущих педагогов дошкольного и начального образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Рассказова, И. Н.В статье рассматривается коммуникативная компетентность педагога как важная составляющая его профессиональной компетентности. Обоснована необходимость понимания существующего представления о коммуникативной компетентности у будущих педагогов. Представлены результаты эмпирического исследования, направленного на выявление данного представления. Студенты осознают значимость коммуникативной компетентности и хотели бы иметь высокий уровень её развития, отмечая недостаточное её развитие в реальности. Результаты свидетельствуют о необходимости проведения определённой работы в педагогических учебных заведениях по её развитию у студентов. The article considers the communicative competence of a teacher as an important component of his professional competence. The necessity of understanding the existing concept of communicative competence among future teachers is substantiated. The results of an empirical study aimed at identifying this view are presented. Students are aware of the importance of communicative competence and would like to have a high level of its development, noting its insufficient development in reality. The results indicate the need for certain work in pedagogical educational institutions to develop it among students.
- ЭлементРазвитие коммуникативной компетенции детей старшего дошкольного возраста в процессе робототехнической и конструктивной деятельности(Барановичи : БарГУ, 2024) Лемеш, Е. В.В статье рассматривается процесс развития методика коммуникативной компетенции детей дошкольного возраста в процессе робототехнической и конструктивной деятельности. Описываются компоненты коммуникативной компетенции, приводится пример игрового упражнения по формированию коммуникативной компетенции у детей старшего дошкольного возраста в процессе конструирования и использования робототехнического набора Matatalab. The article examines the process of developing the methodology of communicative competence of preschool children in the process of robotic and constructive activities. The components of communicative competence are described, an example of a game exercise on the formation of communicative competence in older preschool children in the process of designing and using the Matatalab robotic kit is given.
- ЭлементОрганизация занятий в форме квестов в коррекционной работе с детьми старшего дошкольного возраста с речевыми нарушениями(Барановичи : БарГУ, 2024) Махнач, Н. Ф.В статье описан опыт работы по организации коррекционных занятий в форме квеста с детьми старшего дошкольного возраста с речевыми нарушениями, описана структура занятий в форме квеста, роль учителя-дефектолога на занятиях в форме квеста, выделены особенности организации занятий квестов с детьми старшего дошкольного возраста с речевыми нарушениями. The article describes the experience of organizing correctional classes in the form of a quest with children of senior preschool age with speech disorders, describes the structure of classes in the form of a quest, the role of a teacher-defectologist in classes in the form of a quest, highlights the features of organizing quest classes with children of senior preschool age with speech disorders violations
- ЭлементУправление внедрением парциальной программы «Дошколятам о нашем отечестве» в практику детского сада(Барановичи : БарГУ, 2024) Мурзина, Н. П.; Чебоксарова, Е. А.В статье представлены теоретические основания управления внедрением инновационного содержания образования в образовательную практику. Раскрываются характеристики инновационного содержания образования, с этих позиций рассматривается парциальная программа патриотического воспитания «Дошколятам о нашем Отечестве», разработанная преподавателями учреждения высшего образования. Для успешного её внедрения в практику дошкольной образовательной организации (ДОО), были определены условия управления инновационной деятельностью педагогов ДОО на основе идей стратегического менеджмента. Опыт внедрения парциальной программы в образовательный процесс ДОО г. Омска. подтверждает их эффективность. The article presents the theoretical foundations for managing the introduction of innovative educational content into educational practice. The characteristics of the innovative content of education are revealed, from these positions the partial program of patriotic education “For preschool children about our Fatherland” is considered, which was developed by university teachers. For its successful introduction in the practice of a preschool educational organization, the conditions for managing the innovative activities of preschool teachers were determined based on the ideas of strategic management. Experience in introducing a partial program into the educational process of a preschool educational organization in Omsk. confirms their effectiveness.
- ЭлементОценка состояния корпоративного имиджа дошкольной образовательной организации родителями воспитанников(Барановичи : БарГУ, 2024) Сураева, Е. Ю.; Филиппова, А. Р.Гарантом высокого общественного рейтинга дошкольной образовательной организации является наличие положительного имиджа, который определяет не только известность среди потребителей, но и обеспечивает успех и результативность её деятельности. Повышение значимости имиджа дошкольной образовательной организации в современных условиях - факт очевидный. Потребители образовательных услуг в один момент могут получать всю необходимую информацию и сделать свой выбор, поэтому руководителям ДОО необходимо быстро реагировать на любые изменения и принимать решения, оценивая риски и преимущества. Авторы статьи раскрывают результаты исследования по изучению имиджа детского сада родителями воспитанников, а также определяют условия и технологии, способствующие созданию положительного образа ДОО. The guarantee of a high public rating of a preschool educational organization is the presence of a positive image, which determines not only popularity among consumers, but also ensures the success and effectiveness of its activities. Increasing the importance of the image of a preschool educational organization in modern conditions is an obvious fact. Consumers of educational services can receive all the necessary information at one moment and make their choice, therefore, the heads of pre-school institutions need to respond quickly to any changes and make decisions, assessing the risks and benefits. The authors of the article reveal the results of a study on the image of a kindergarten by parents of pupils, as well as identify the conditions and technologies that contribute to the creation of a positive image of a preschool.
- ЭлементК проблеме организации образовательного процесса в учреждениях дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Никашина, Г. А.В статье рассмотрены разные подходы к организации образовательного процесса в учреждениях дошкольного образования. Раскрыта сущность «знаниевого» подхода и его влияние на качество образовательного процесса, определены противоречия, вызываемые им в системе дошкольного образования. Представлена авторская позиция к конструированию образовательного процесса в учреждении дошкольного образования на основе реализации культуротворческой функции детства и культуросозидательного концепта опережающего развития интеллектуально-творческого потенциала детей от 3 до 6 лет. Определена одна из форм организации образовательного процесса - коллективная игровая деятельность детей и педагога, в ходе которой определяется содержание проблемной ситуации и поисковые игровые задачи, намечаются пути их решения, что способствует обеспечению развития и расширения детских психических возможностей. The article discusses different approaches to organizing the educational process in a preschool education institution. The essence of the “knowledge” approach and its influence on the quality of the educational process is revealed, and the contradictions it causes in the preschool education system are identified. The author’s position on the design of the educational process in a preschool education institution is presented based on the implementation of the cultural-creative function of childhood and the culture-creative concept of the advanced development of the intellectual and creative potential of children from 3 to 6 years old. One of the forms of organizing the educational process has been identified collective play activity of children and the teacher, during which the content of the problem situation and search play tasks are determined, and ways to solve them are outlined, which helps ensure the development and expansion of children’s mental possibilities.
- ЭлементМодель развития проектной компетентности педагогов: вклад в эффективность управленческой деятельности в учреждении дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Мындыкану, Л. А.В данной статье рассматривается модель развития проектной компетентности педагогов в контексте управленческой деятельности учреждения дошкольного образования. Представлен комплексный подход к формированию и развитию профессиональных компетенций педагогов, связанных с разработкой и реализацией проектов в рамках учреждения дошкольного образования. Описываются основные компоненты модели: целевой, содержательный, процессуальный и критериально-оценочный. Статья будет полезна педагогам и руководителям учреждений дошкольного образования, занимающихся вопросами совершенствования качества дошкольного образования. This article examines a development model of preschool teachers’ project competence in the context of the management activities of a preschool education institution. An integrated approach to the formation and development of professional competencies of preschool teachers related to the development and implementation of projects within a framework of a preschool education institution is presented. The main components of the model are described: target, content, procedural and criteria-evaluative. The article will be useful for preschool teachers and heads of preschool education institutions involved in improving the quality of preschool education.
- ЭлементОрганизационно-педагогические условия реализации музейной педагогики в организации дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Нигачой, С. А.; Ткач, Л. Т.В статье обосновывается культура как фактор развития ребёнка. Представлен опыт работы по созданию мини-музея как структурного компонента предметно-развивающей среды организации дошкольного образования и возможность решения выявленных противоречий в системе образования. Раскрываются методологические основы, принципы, цели, задачи и содержание использования мини-музея в педагогическом процессе с детьми дошкольного возраста в поликультурном регионе. Обоснованы организационно-педагогические условия внедрения музейной педагогики в образовательный процесс организаций дошкольного образования. The article substantiates culture as a factor of child development, presents the experience of creating a mini-museum as a structural component of the subject-developing environment of the organization of preschool education and the possibility of solving the identified contradictions in the education system. The methodological foundations, principles, goals, objectives and content of using a mini-museum in the pedagogical process with preschool children in a multicultural region are revealed. The organizational and pedagogical conditions for the introduction of museum pedagogy into the educational process of preschool education organizations are substantiated.
- ЭлементСовершенствование механизмов управления инновационной деятельностью в учреждении дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Швецова, Т. Ю.В статье раскрывается механизм управления инновационной деятельности в учреждении дошкольного образования. Автором представлена эффективная система управления, обеспечивающая конструктивное взаимодействие всех субъектов инновационной деятельности. Рассматриваются управленческие действия руководителя учреждения: анализ, планирование, мотивация, организация, регулирование и контроль инновационной деятельности. Автор предлагает факторы мотивации и стимулирования педагогов-инноваторов. Обращает внимание на распределение функциональных обязанностей и нагрузки всех участников инновационной деятельности. The article reveals the mechanism of innovation management in a pre-school education institution. The author presents an effective management system that ensures constructive interaction of all subjects of innovative activity. The managerial actions of the head of the institution are considered: analysis, planning, motivation, organization, regulation and control of innovation activities. The author suggests the factors of motivation and stimulation of innovative teachers. Draws attention to the distribution of functional responsibilities and workload of all participants in innovation activities.
- ЭлементСравнительный анализ образовательных стандартов дошкольного образования Республики Беларусь и Финляндии в контексте задач формирования функциональной грамотности дошкольников(Барановичи : БарГУ, 2024) Тарусова, Л. Г.В статье представлены результаты сравнительного анализа образовательных стандартов дошкольного образования Республики Беларусь и Финляндии в контексте задач формирования функциональной грамотности дошкольников. The article presents the results of a comparative analysis of educational standards of preschool education in the Republic of Belarus and Finland in the context of the tasks of developing functional literacy of preschool children.
- ЭлементПовышение качества дошкольного образования посредством реализации инновационной деятельности(Барановичи : БарГУ, 2024) Чернецкая, Л. А.В статье рассматривается проблема повышения качества дошкольного образования посредством внедрения форм и методов экономического воспитания, предлагаются условия, необходимые для реализации инновационной деятельности, рассматривается роль руководителя в данном вопросе, даётся краткая характеристика форм и методов реализации инновационной деятельности на базе конкретного учреждения, характеризуются задачи, направленные на повышение качества дошкольного образования. The article considers the problem of improving the quality of preschool education through the introduction of forms and methods of economic education, suggests the conditions necessary for the implementation of innovative activities, examines the role of the head in this matter, gives a brief description of the forms and methods of implementing innovative activities on the basis of a specific institution, the tasks aimed at improving the quality of preschool education are characterized.
- ЭлементКвалиметрические механизмы как инструмент оценки качества в квалитологической модели дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Дубешко, Н. Г.В статье представлена авторская позиция относительно характеристики квалиметрических механизмов в квалитологической модели дошкольного образования в Беларуси, построенной с учётом международной теории и практики дошкольного образования. The article presents the author’s position on the characteristics of qualimetric mechanisms in the qualitological model of preschool education in Belarus, based on the international theory and practice of preschool education.
- ЭлементОсновы речевого развития: использование игровых и мультимедийных технологий в работе с детьми дошкольного возраста(Барановичи : БарГУ, 2024) Волк, Е. А.В статье обосновывается использование игровых технологий в речевом развитии детей. Анализируется использование мультимедийных технологий на занятиях и в нерегламентированных видах деятельности по развитию связной речи детей дошкольного возраста. The article substantiates the use of gaming technologies in the speech development of children. The use of multimedia technologies in classes and in unregulated activities for the development of coherent speech in preschool children is analyzed.
- ЭлементИзобразительная одаренность детей дошкольного возраста(Барановичи : БарГУ, 2024) Горбатова, Е. В.В статье определяется значимость развития изобразительной одарённости воспитанников, направленность исследований по данной проблеме, представлена структура изобразительной одарённости детей дошкольного возраста. Дана краткая характеристика старшего дошкольного возраста как наиболее информативного для выявления детей с признаками изобразительной одарённости. Подчёркивается важность определения содержания структурных компонентов изобразительной одарённости для разработки индивидуальной программы для воспитанников с особыми индивидуальными образовательными потребностями. The article determines the importance of the development of visual talent in pupils, the direction of research on this issue, and presents the structure of visual talent in preschool children. A brief description of the senior preschool age is given as the most informative for identifying children with signs of artistic talent. The importance of determining the content of the structural components of visual talent in order to develop an individual program for pupils with special individual educational needs is emphasized.
- ЭлементИспользование игровых методов и приемов в формировании певческих умений детей старшего дошкольного возраста(Барановичи : БарГУ, 2024) Гринкевич, Г. А.В статье представлен опыт работы государственного учреждения дошкольного образования «Детский сад № 79 г. Бреста» по формированию певческих умений у воспитанников от 5 до 6 лет посредством игр и упражнений. Раскрыты проблемы, с которыми сталкиваются музыкальные руководители при работе с дошкольниками. Представлены игровые упражнения и приёмы, позволяющие разнообразить работу по формированию певческих умений и увлечь детей пением. Использование игровых методов и приёмов позволяет поддерживать интерес к певческой деятельности у дошкольников, вовлекает в процесс игры, доставляет им удовольствие и желание повторить игру в самостоятельной деятельности. The article presents the experience of the state preschool education institution “Kindergarten No. 79 in Brest” in developing singing skills in pupils from 5 to 6 years old through games and exercises. The problems that music directors face when working with preschoolers are revealed. Game exercises and techniques are presented that allow you to diversify the work on developing singing skills and get children interested in singing. The use of gaming methods and techniques allows preschoolers to maintain interest in singing activities, involves them in the game process, gives them pleasure and a desire to repeat the game in independent activities.
- ЭлементФормирование представлений о природных символах Беларуси у детей старшего дошкольного возраста в познавательной практической деятельности(Барановичи : БарГУ, 2024) Германович, А. В.Ознакомление детей дошкольного возраста с природными символами Беларуси - это средство образования в них сознании реалистических знаний об окружающем мире, основанных на чувственном опыте. Отсутствие у детей старшего дошкольного возраста знаний о природных символах Беларуси, верно отражающих действительность, приводит нередко к образованию у них различных предрассудков и суеверий. Неправильное представление о природных символах Беларуси, часто служит причиной недоброжелательного отношения детей к животным. Это не только наносит вред природе, но и отрицательно действует на психику детей, ожесточает их. Исправить имеющиеся неправильные представления о природных символах Беларуси значительно труднее, чем образовать новые, правильные. Вот почему очень важно, чтобы дети уже в дошкольном возрасте получили верные сведения о природных символах Беларуси. Familiarization of preschool children with the natural symbols of Belarus is a means of educating realistic knowledge about the world around them based on sensory experience. The lack of knowledge among older preschool children about the natural symbols of Belarus, which correctly reflect reality, often leads to the formation of various prejudices and superstitions among them. The misconception about the natural symbols of Belarus is often the reason for the children’s unfriendly attitude towards animals. This not only harms nature, but also has a negative effect on the psyche of children, hardens them. It is much more difficult to correct the existing misconceptions about the natural symbols of Belarus than to form new, correct ones. That is why it is very important that children receive correct information about the natural symbols of Belarus already at preschool age.
- ЭлементСовременные технологии физкультурно-оздоровительной работы в условиях организации дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Марьина, Е. М.; Иовва, О. А.Статья содержит материалы по проблеме внедрения современных информационных технологий в различных направлениях работы по физическому воспитанию детей в системе дошкольного образования Приднестровья. На основе анализа результатов медико-социальных исследований констатируется состояние здоровья детей и определены основные факторы его ухудшения. Представлено краткое содержание основных направлений внедрения информационных технологий в процесс физкультурно-оздоровительной работы в организации дошкольного образования. The article contains materials on the problem of the introduction of modern information technologies in various areas of work on physical education of children in the pre-school education system of Pridnestrovie. Based on the analysis of the results of medical and social research, the state of children's health is established and the main factors of its deterioration are identified. A summary of the main directions of the introduction of information technologies in the process of physical culture and recreation work in the organization of preschool education is presented.
- ЭлементСоздание специальной развивающей предметно-пространственной среды в дошкольной образовательной организации как одно из условий воспитания начал патриотизма у детей старшего дошкольного возраста(Барановичи : БарГУ, 2024) Маркова, В. П.В статье обоснована актуальность воспитания начал патриотизма у детей старшего дошкольного возраста, рассматривается понятие «патриотизм» и особенности воспитания начал патриотизма у детей старшего дошкольного возраста. Представлен опыт создания специальной развивающей предметно-пространственной среды в дошкольном образовательном учреждении (ДОУ), способствующей воспитанию начал патриотизма у детей старшего дошкольного возраста. The article substantiates the actuality of cultivation the beginnings of patriotism in children of senior preschool age, the concept of “Patriotism” is considered and the features of cultivating the beginnings of patriotism in children of senior preschool age. The experience of creating a special developmental subject-spatial environment in a preschool educational institution, which contributes to the cultivation of the beginnings of patriotism in children of senior preschool age is presented.
- ЭлементРеализация поликультурного воспитания в современной организации дошкольного образования(Барановичи : БарГУ, 2024) Лопатюк, А. Л.; Гелло, Т. А.В статье раскрывается содержание муниципального проекта поликультурного воспитания дошкольников, принципы его построения, цель и задачи разработки, обосновывается необходимость внедрения и средства решения поставленных задач, предназначение и сроки реализации, направления и этапы осуществления, формы партнёрства сетевого взаимодействия, формы деятельности с дошкольниками, положительные стороны влияния проекта на уровне детей, педагогов дошкольного учреждения и городского профессионального сообщества педагогов. The article reveals the content of the municipal project of multicultural education of preschoolers, the principles of its construction, the purpose and objectives of the development, substantiates the need for implementation and means of solving the tasks, the purpose and timing of implementation, directions and stages of implementation, forms of partnership networking, forms of activity with preschoolers, the positive aspects of the impact of the project at the level of children, preschool teachers and the city's professional community of teachers.
- ЭлементОбразовательное медиапутешествие как эффективное средство гражданского и патриотического воспитания детей дошкольного возраста(Барановичи : БарГУ, 2024) Макаревич, Н. А.В статье определяется значимость гражданского и патриотического воспитания в дошкольные годы. Автором представлен механизм создания и использования образовательных медиапутешествий в решении задач гражданского и патриотического воспитания детей дошкольного возраста. Обращается внимание на практическая значимость создания авторских образовательных медиапутешествий. Приводится пример медиапутешествия по родному городу. The article defines the importance of civic and patriotic education in preschool years. The author presents the mechanism of creation and use of educational media travel in solving the problems of civic and patriotic education of preschool children.