2021 год Выпуск.10.

Постоянная ссылка для этой коллекции

Просмотреть

Последние поступления

Сейчас показывают 1 - 5 из 21
  • Элемент
    Акустические образы воспоминаний в лирике И. А. Бунина
    (БарГУ, 2021) Фенчук, О. Н.; Fenchuk, O. N.
    В статье исследуется роль акустических образов в семантической организации стихотворений И. А. Бунина, выявляются закономерности, связанные с их употреблением. Определена семантическая роль акустических образов и их символическое значение. Акустические образы являются посредниками между мирами, связывают внешнее пространство реалий окружающего мира с внутренним пространством чувств и переживаний лирического субъекта. Звуки сигнализируют о нахождении в пространстве и времени: реальном - воображаемом, прошлом - настоящем, становятся атрибутами событий общекультурного статуса. Акустические образы тесно связаны в стихотворениях И. А. Бунина с воспоминаниями. В воспоминаниях акустические образы могут передавать объективные реалии окружающего мира или выполнять символическую функцию. Символы связаны с возрастом лирического героя или с сезонным состоянием природы. The article examines the role of acoustic images in the semantic organization of I. A. Buninʼs poems, reveals the patterns associated with their use. The semantic role of acoustic images and their symbolic meaning are determined. Acoustic images are intermediaries between worlds, connect the external space of the realities of the surrounding world with the internal space of feelings and experiences of the lyrical subject. Sounds signal the presence in space and time: real - imaginary, past - present, become attributes of events of general cultural status. Acoustic images are closely connected in the poems of I. A. Bunin with memories. In memories, acoustic images can convey objective realities of the surrounding world or perform a symbolic function. The symbols are associated with the age of the lyric hero or with the seasonal state of nature.
  • Элемент
    Проблема идентификации в романе Уильяма Гибсона «Распознавание образов»
    (БарГУ, 2021) Криштоп, И. С.; Kryshtop, I. S.
    В статье впервые анализируется сущность идентификации как художественной проблемы на материале романа Уильяма Гибсона «Распознание образов». Установлено, что в художественном произведении представлена попытка американского писателя осмыслить прошлое и его влияние на настоящее и будущее человечества, определить негативные тенденции и ценностные ориентиры современного мира, ведущие к утрате человеком идентичности. Рассмотрены особенности конструирования художественного пространства: бренды, ярлыки, эмблемы и логотипы, которые становятся его неизменными атрибутами, стирают геополитические границы и национальные черты, сокращают расстояния и обезличивают пространства мегаполисов. Анализируется роль психологической аномалии, позволяющей литературному герою осознать собственную уникальность, и интертекстуальности как источника информационной перегруженности не только в сфере искусства, но и повседневной жизни. The article presents the essence of identification as an artistic problem in William Gibson’s novel “Pattern Recognition”. It is proved that the literary work reflects the attempt of the American writer to comprehend the past and its influence on the present and future of the mankind identify the negative trends and values of the modern world that lead to identity loss by a personality. The features of the design of the art space are considered: brands, labels, emblems and logos, which become its invariable attributes, erase geopolitical borders and national features, reduce distances and depersonalize the spaces of megacities.The article analyzes the role of a psychological anomaly which allows a literary hero to understand his own uniqueness and intertextuality which is regarded as the source of information overload in both art and everyday life.
  • Элемент
    Патрыятызм у сістэме эстэтычных каштоўнасцей літаратуры Беларусі першай паловы ХІХ стагоддзя
    (БарГУ, 2021) Косціна, Ж. В.; Kostina, Zh. V.
    артыкуле разглядаецца паняцце «патрыятызм», тыпы патрыятызму, якія па-мастацку раскрыты ў літаратурных творах Беларусі першай паловы ХІХ стагоддзя. «Грамадзянскі» патрыятызм уласцівы паэзіі ўсіх рамантыкаў. Найбольш даследавана айчынным літаратуразнаўствам творчасць Адама Міцкевіча, Вінцэнта Дуніна Марцінкевіча, Яна Баршчэўскага. Аўтар артыкула аналізуе мастацкія тэксты Ануфры Петрашкевіча, Тамаша Зана, Міхала Рукевіча, Аляксандра Ходзькі з мэтай выяўлення вобразна-семантычнага рада, праз які раскрываецца патрыятызм як эстэтычная каштоўнасць літаратуры Беларусі першай паловы ХІХ стагоддзя. Асноўнымі вобразамі-персанажамі становяцца паганскі жрэц, вайдэлот, майстар-штукар як захавальнікі «духу продкаў», сімваламі - стары разбураны замак як сведчанне мінулай славы Айчыны, чаша, або чара, як знак прычашчэння ідэяй патрыятычнага служэння. This article considers terms such as “patriotism”, types of patriotism, which artistically revealed in literature creations of 1st half of 19th century. The “public” patriotism patriotism inherent in the poetry of all romantic poets. Creation of Adam Mitskevich, Vinсent Dunin-Martsinkevich, Yan Barszewski was more researched by native literature researchers. The author of this article is analyzing of literary texts of Anufryi Petrashkevich, Tamash Zan, Mikhal Rukevich, Alеxandr Hodz’ko for identification of figurative-semantic row, which discovering patriotism as aesthetic value of Belarusian literature of 1st half of 19th century. The main characters are a pagan priest, vaydelot, a master magician as keepers of the “spirit of the ancestors”, symbols are an old ruined castle as evidence of the past glory of the Fatherland, a cup or cup as a sign of initiation into the idea of patriotic service.
  • Элемент
    The “wilderness” motif in N. Hawthorneʼs tales
    (БарГУ, 2021) Blagodyorova, E. I.; Благодёрова, Е. И.
    The article examines the motif "wilderness" in N. Hawthorne's short prose in order to identify the characteristic features of his works, to develop the possibilities of understanding the phenomenon of American Romanticism. The “wilderness” motif is considered to be one of the basic motifs in American literature since its origin and together with motifs of providence, industry, freedom, and some others plays an important role in its development. The author emphasizes the fact that wilderness perception by the first settlers, Puritans, and the views of American Romantic writers (who, to some extent, were their descendants) concerning wilderness varied greatly. Special emphasis is put on the similarities between views on wilderness of Transcendentalism followers and N. Hawthorne’s perception of it. В статье рассматривается мотив «дикая местность» (“wilderness”) в малой прозе Н. Готорна в целях выявления характерных особенностей его произведений, развития возможностей понимания феномена американского романтизма. Мотив «дикая местность» считается одним из основных мотивов американской литературы с момента ее возникновения и наряду с мотивами предопределения, трудолюбия, свободы и некоторыми другими играет важную роль в ее формировании. Автор акцентирует внимание на том, что восприятие дикой местности первыми колонистами пуританами существенно отличалось от ее интерпретации представителями американского романтизма (среди которых были и потомки пуритан). Особое внимание уделяется сходству между идеями представителей трансцендентализма о дикой местности и ее восприятием Н. Готорном.