Показать по автору "Piniuta, I. V."
Сейчас показывают 1 - 11 из 11
Результатов на странице
Параметры сортировки
- ЭлементAssessment of collaborative skills(2019) Piniuta, I. V.
- Элемент
- ЭлементThe importance of foreign language learning in Belarus and the UK(БарГУ, 2022) Hveduk, A. V.; Piniuta, I. V.
- ЭлементSunday routines in American and Belarusian cultures(Барановичи : БарГУ, 2023) Novitskaya, E. S.; Piniuta, I. V.
- Элемент
- ЭлементUniversity students’ preferences in studying the Humanities in Belarusian and American cultures(БарГУ, 2022) Starovoitova, D. S.; Piniuta, I. V.
- ЭлементЗасваенне лiнгвакультурных асаблівасцей англамоўных краiн на аснове iнтэгратыўнага мiждысцыплiнарнага падыходу на дзвюх ступенях вышэйшай адукацыi(БарГУ, 2022) Пiнюта, I. В.; Пятакова, Т. С.; Piniuta, I. V.; Piatakova, T. S.Артыкул прысвечаны праблемам падрыхтоўкі будучых настаўнiкаў замежнай мовы ў кантэксце iнтэгратыўнага мiждысцыплiнарнага падыходу да засваення лiнгвістычных, культурных асаблівасцей англамоўных краiн на дзвюх ступенях вышэйшай адукацыi ў Беларусi. Галоўнай iдэяй гэтага падыходу выступае сiстэмнае i паступовае авалоданне сацыяльнымі кампетэнцыямi, неабходнымi для паспяховага мiжкультурнага дыялогу на ўзроўнях мiжасабовых i прафесiйных зносiн. У даследаваннi абагульняецца вопыт працы кафедры прафесiйнай iншамоўнай падрыхтоўкi ўстановы адукацыі «Баранавiцкі дзяржаўны ўнiверсiтэт» па планаванні i арганiзацыi вучэбна-метадычнага працэсу выкладання дысцыплін, накіраваных на засваенне спецыфiкi культур народаў англамоўных краiн у параўнаннi з беларускай культурай i мовай. Культурны патэнцыял іншамоўнай лексікі разгледжаны ў кантэксце яе здольнасці назапашваць і адлюстроўваць экстралінгвістычную сацыякультурную інфармацыю. The article is devoted to the problem of professional training of future teachers of foreign languages in the context of the integrative interdisciplinary approach to the acquisition of the linguistic and cultural specificity of the English-speaking countries at two stages of higher education in the Republic of Belarus. The main idea of the approach is a systematic and gradual acquisition of the socio-cultural competences necessary for successful intercultural dialogue at the levels of interpersonal and professional interaction of teachers. The research summarizes the experience of the Professional Foreign Language Training Department at Baranovichi State University in planning and organizing the implementation of the tasks of mastering specific cultures of the peoples of English-speaking countries in comparison with the native Belarusian culture and language.
- ЭлементКомплекс заданий для развития умений межкультурного общения у будущих учителей иностранного языка(РИО БарГУ, 2017) Пинюта, И. В.; Piniuta, I. V.Социальный заказ обусловливает необходимость сформированности у учителя иностранного языка умений межкультурного общения. Для их развития у студентов — будущих учителей иностранного языка — предлагается использовать комплекс заданий, разработанный на основе коммуникативно-когнитивного подхода на аутентичном учебном материале, который отражает речевое и неречевое поведение носителей культуры народов англоязычных стран. Комплекс включает ознакомительные, тренировочные и речевые задания. Ознакомительные задания выполняются на этапе введения в межкультурное общение и направлены на усвоение декларативных и процедурных знаний, необходимых и достаточных для развития умений межкультурного общения; они включают ориентационные, лингвопознавательные, поисковые и рефлексивные (1-го уровня) задания. Тренировочные задания, выполняемые на этапе тренировки в межкультурном общении, служат для развития отдельных умений: аппликационные, экспликационные, корректирующие и рефлексивные (2-го уровня) задания. Речевые задания, которые предлагаются на этапе практики в межкультурном общении, имеют целью развитие всех умений межкультурного общения в их взаимосвязи и взаимозависимости и включают дискуссионные, ролево-игровые и рефлексивные (3-го уровня) задания. The social order determines the necessity of foreign language teacher’s intercultural communication skills. In the article it’s proposed to use a set of tasks to develop students’ — future foreign language teachers — intercultural communication skills on the basis of the communicative-cognitive approach providing learners with exposure to authentic material which reflects the verbal and nonverbal behaviour of proficient speakers of English. The set of tasks consists of introductory, training and speech tasks. The introductory tasks (orientation, lingua-cognitive, search and 1st-level-reflective tasks) are used at the stage of introduction to intercultural communication; their goal is acquisition of declarative and procedural knowledge which is necessary and sufficient to develop intercultural communication skills. The training tasks (applicative, explicative, corrective and 2nd-level-reflective tasks) are done at the stage of training in intercultural communication; they help students to acquire particular intercultural communication skills. The speech tasks (discussion, role-playing and 3rd-level-reflective tasks) are offered at the stage of practice in intercultural communication; they are aimed at the development of intercultural communication skills in their interrelationship and interdependence.
- ЭлементПрименение группового рефлексивного подхода к оценке образовательного и содержательного компонентов грамотности будущих учителей иностранного языка(Барановичи : БарГУ, 2024) Ванюк, Ю. В.; Пинюта, И. В.; Vaniuk, Yu. V.; Piniuta, I. V.The article addresses the challenge of redefining assessment approaches in higher education, focusing on the content and educational literacy of pre-service foreign language teachers. Traditional assessment methods, which emphasize test scores and grades, prove inadequate in capturing the complexity of learning processes and neglecting critical competencies such as critical thinking and problem-solving. This study introduces the reflective collaborative approach, founded on two core principles: reflection and collaboration. It emphasizes the core strategies and techniques to foster a deeper understanding of the subject matter. The reflective collaborative approach relies on three key strategies: self-reflection and error detection, peer training and evaluation, group cross-questioning. The article considers rubrics, classroom observations, interviews, group discussion and action planning as primary tools used to promote the reflective collaborative approach. These methods, constituting together a reflexive approach, offer a promising alternative to traditional evaluation methods. Статья посвящена анализу и пересмотру подходов к оценке в учреждениях высшего образования с акцентом на содержательный и образовательный компоненты грамотности будущих преподавателей иностранных языков. Традиционные методы оценки, ориентированные на результаты тестирования и отметки, оказываются неэффективными, поскольку не отражают всей сложности процессов обучения и не учитывают такие важные компетенции, как критическое мышление и проблемное обучение. В данном исследовании представлен групповой рефлексивный подход, в основе которого лежат два принципа: рефлексии и сотрудничества. При этом особое внимание уделяется стратегиям и методам, способствующим более глубокому пониманию предмета. Групповой рефлексивный подход опирается на три ключевые стратегии: самоанализ и выявление ошибок, обучение и оценку со стороны коллег, групповое перекрестное анкетирование. Использование рубрик, наблюдения, интервью, групповых дискуссий и планирования рассматривается как главный инструмент для продвижения группового рефлексивного подхода. Данные методы, в совокупности составляющие рефлексивный подход, предлагают перспективную альтернативу традиционным методам оценки.
- ЭлементПроектирование педагогического дискурса: из опыта подготовки студентов к межкультурному общению(БарГУ, 2018) Пинюта, И. В.; Piniuta, I. V.В статье представлен обобщенный опыт учебно-методического обеспечения дисциплины «Основы межкультурной коммуникации» с позиций коммуникативной лингвистики, рассматривается способ реализации модели педагогического дискурса на занятии по иностранному языку в учреждении высшего образования, направленного на подготовку студентов - будущих учителей иностранного языка - к межкультурному общению. Определены основные типологические признаки и характеристики педагогического дискурса в указанных дидактических условиях. Предложена классификация коммуникативных стратегий и способы реализации тактик речевого поведения преподавателя на материале английского языка на основе учета уровня сложности мыслительных процессов, осуществляемых студентами. В качестве примера проектирования педагогического дискурса использовано учебное пособие автора. Его анализ позволил представить разнообразие приемов, используемых в образовательном процессе. Приведены аргументы относительно использования модели педагогического дискурса для разработки учебных материалов с целью подготовки обучающихся к речевому общению на иностранном языке, межкультурной коммуникации и осуществлению педагогического дискурса. Представленные материалы могут быть полезными для проведения лингвистического анализа в сопоставлении с другими типами дискурса. The article presents the experience of educational and methodological support of the discipline “Intercultural communication” from the positions of communicative linguistics. The paper considers a way to use the model of pedagogical discourse in a foreign language class in a higher educational institution aimed at students’, future foreign language teachers’, intercultural training. The grounds, main typological features and characteristics of pedagogical discourse are singled out in the indicated didactic conditions. A classification of communicative strategies and ways of implementing the teacher’s tactics of verbal behaviour in English are proposed. The peculiarity of this typology is the consideration of the level of complexity of mental processes carried out by students. As an example of the pedagogical discourse design, the author’s course book is used. Its analysis made it possible to present a variety of techniques used in the educational process. It is recommended to use the model of pedagogical discourse for the development of teaching aids in order to prepare students for verbal communication in a foreign language, intercultural communication and pedagogical discourse. Additionally, the materials can be helpful to carry out the linguistic analysis in comparison with other types of discourse.
- ЭлементСпецифика перцептивной стороны межкультурного общения учителя иностранного языка(БарГУ, 2019) Пинюта, И. В.; Piniuta, I. V.Социальный заказ обусловливает необходимость подготовки учителя иностранного языка к межкультурному общению. С использованием данных этнографических исследований белорусской и американской культур проведено сравнение ряда национальных ценностей и характеристик, что позволило выявить специфику перцептивной стороны межкультурного общения учителя иностранного языка. В статье подчеркивается его роль как межкультурного посредника, интерпретатора и ретранслятора культур в социальной и профессиональной деятельности. The society demands to train foreign language teachers for intercultural communication. Using the data of ethnographic studies of the Belarusian and American cultures, a comparison of a number of national values and characteristics was carried out which made it possible to identify the peculiarities of the perceptive aspect of intercultural communication of foreign language teacher. The article emphasizes its role as an intercultural mediator, interpreter and retranslator of cultures in social and professional activities.