2024 год Выпуск 15.

Постоянная ссылка для этой коллекции

Просмотреть

Последние поступления

Сейчас показывают 1 - 5 из 18
  • Элемент
    Інтэртэкстуальна-паэтычныя сувязі ў творчасці Ф. Багушэвіча і Цёткі
    (Барановичи : БарГУ, 2024) Карчашкіна, Д. В.; Karchashkina, D. V.
    У артыкуле разглядаюцца элементы ўплыву творчасці Францішка Багушэвіча (1840-1900) на ідэйны, стылістычнычны і тэматычны складнікі твораў Алаізы Пашкевіч (Цёткі) (1876-1916). Аб’ектам вывучэння сталі творы названых аўтараў. Прадметам даследавання з’яўляюцца як экспліцытныя, так і імпліцытныя інтэртэкстэмы, іх сувязь з культурным фонам эпохі. Падкрэсліваецца наяўнасць апасродкаванага часам і тэкстамі твораў «дыялогу» паміж дзвюма аўтарамі як паказчык усвядомленага працягу Цёткай багушэвічаўскай традыцыі народнай паэзіі. Адзначаецца, што інтэртэкстуальныя сувязі назіраюцца менавіта ў вершаванай творчасці абодвух аўтараў. Выяўлена, што вобраз аўтара ў асобных вершах Ф. Багушэвіча скіраваны не столькі на дзеянне, колькі на адлюстраванне мары аб чароўных інструментах пераўтварэння жыцця. У Цёткі вобраз аўтара дзейнічае ў рэальным часе. The article reveals the influence elements of Františko Bagushevich’s works (1840-1900) on the ideological, stylistic and thematic components of Alaiza Pashkevich works (Tsiotka) (1876-1916). The objects of study were the works of the named authors. The subject of research is both explicit and implicit intertexts, their connection with the cultural background of the era. The existence of a “dialogue” between two authors, mediated by time and texts is emphasized as an indicator of the deliberate continuation by Tsiotka Bagushevich’s tradition of folk poetry. It is noted that intertextual connections are observed precisely in the poetic work of both authors. It is revealed that the image of the author in individual poems of F. Bogushevich is not so much directed to action as to the reflection of a dream about magical tools of life transformation. In the works of Tsiotka the image of the author acts in real time.
  • Элемент
    Мастацкая рэпрэзентацыя вобраза Віцебска ў беларускамоўнай рэгіянальнай паэзіі
    (Барановичи : БарГУ, 2024) Дубоўская, Т. А.; Dubovskaya, Т. A.
    У артыкуле на прыкладзе беларускамоўных паэтычных тэкстаў, у тым ліку сеткавых, даследуюцца асноўныя вектары мастацкага асэнсавання вобраза Віцебска рэгіянальнымі творцамі. На аснове праведзенага даследавання можна сцвярджаць, што названы вышэй вобраз часцей за ўсё рэпрэзентуецца лірыкамі як: рэгіянальная каштоўнасць, што знаходзіць сваё ўвасабленне ў асаблівай духоўнай аўры гарадскога асяроддзя; сакральная поліканфесійная прастора са сваімі культавымі архітэктурнымі дамінантамі; адзін з самых старажытных гарадоў Беларусі са шматвекавым, часам драматычным, гістарычным мінулым; месца зліцця трох рэк - Заходняй Дзвіны, Віцьбы і Лучосы - сімвалаў жыцця, духоўнай сілы, спрадвечнай сувязі чалавека з прыродай; жыватворная крыніца натхнення і плённай працы для многіх айчынных і замежных культурных дзеячаў; запаветная радзіма сусветна вядомага мастака Марка Шагала. The article explores the main vectors of artistic comprehension of the image of Vitebsk by regional masters of words (or authors) on the example of Belarusian-language poetic texts, including online (meaning texts posted on the Internet). Thus, on the basis of the study, it can be argued that the above image is most often represented by lyricists as: regional value, which is embodied in a special spiritual aura of the urban environment; the sacral polyconfessional space with its cult architectural dominants; one of the oldest cities of Belarus with a centuries-old, sometimes dramatic, historical past; the confluence of three rivers - Western Dvina, Vitba and Luchesa - symbols of life, spiritual strength, the primordial connection of man with nature; the invigorating source of inspiration and fruitful work for many domestic and foreign cultural figures; the cherished homeland of the world famous artist Marc Chagall.
  • Элемент
    Болевые точки современности (в романе А. Проханова «Гость»)
    (Барановичи : БарГУ, 2024) Гулевич, Е. В.; Hulevich A. V.
    Цель статьи — выявить ориентиры духовного развития современного общества сквозь призму индикаторов, которые представлены в романе А. Проханова «Гость». Данные индикаторы служат своего рода лакмусовой бумажкой, на фоне которой проявляются тревожные черты современности. К ним относятся: гедонистическая ментальность, формирование общества потребления, а также мироустройство, функционирующее согласно теории хаоса. Как представитель философии русского космизма, писатель считает, что детерминированный хаос предопределяет процессы в мироздании, когда действия одного человека способны менять мировые события, ход истории, служить причиной глобальных катастроф либо спасения тысяч жизней. В романе «Гость» А. Проханов показывает, что гедонистическая ментальность, определяющая современного человека, стала общей тенденцией и дала начало обществу потребления, которое сегодня является проблемой не только западного, но и славянского мира. В своем романе А. Проханов обращается к рубежному периоду распада великой Красной империи, прослеживает тревожные изменения, которые произошли в человеке за переходный период; описывает крах традиционных славянских ценностей, которые подменяются западными идеалами, ведущими к разложению общества. При этом писатель уверен, что глубинные славянские коды, которые есть суть нации, призваны возродить славянский мир, вернуть ему силу и величие. The aim of the given article is to present the trends in the modern Slavic society viewed through the perspective of markers presented in the novel “The Guest” by A. Prokhanov. These markers serve as the so called litmus test, against which troublesome features of the modern society are revealed. These are: hedonistic mentality of the contemporary man, consumer society, and the world order dynamism functioning according to the chaos theory. Being the representative of the Russian cosmism philosophy, the writer considers that the chaos dynamism determines all processes in the Universe, when actions of a single person can change the processes in the whole world, the course of history and may become a trigger for global disasters, as well as may save thousands of lives. The writer believes that the hedonistic mentality has become a common trend that gave rise to a consumer society. Today, it stands a problem not only for Western countries but also for the Slavic world. In his novel “The Guest”, A. Prokhanov depicts a critical period of the great Soviet Empire collapse - the USSR, tracing the troublesome changes that have taken place in the described period. The writer also reveals the loss of traditional values of Slavic history, which are being replaced by Western ideals that lead to the spiritual destruction of the modern society. At the same time, A. Prokhanov strongly believes that great Slavic codes are to revive the nation and bring back the nation’s power and greatness.
  • Элемент
    «Барановичский текст»: находки и перспективы
    (Барановичи : БарГУ, 2024) Белая, Е. И.; Belaya, E. I.; Белая, А. І.
    В статье представлены результаты анализа произведений, написанных в разные периоды представителями разных литератур и имеющих, по мнению автора, определённую значимость для создания «барановичского текста», так как в них воссозданы объекты ландшафта отдельных городов, воплощающие элементы универсальной художественной модели городского бытия. Одним из них является железнодорожная магистраль - топос, который порождает многие философские смыслы. Приводятся теоретические положения и выводы, которые могут послужить отправными точками формирования «барановичского текста». Высказано предположение о причине несоответствия цивилизационного потенциала города и его проекций в литературном творчестве. Помимо фрагментов, описывающих объекты городской топики Баранович, интерпретируются иные городские тексты, имманентные решению поставленных задач. Термин «барановичский текст» пока не является общеупотребительным, поскольку систематизация художественных текстов/фрагментов о городе Барановичи в их семантической и семиотической связи представляется длительным процессом, требующим обращения к значительному объёму произведений. Материалом данного исследования выступили произведения А. Толстого, Ш.-Алейхема, С. Песецкого, В. Шкловского, В. Бутрима. The article presents the results of the works analysis written in different periods by the representatives of different literatures and that all these elements, in the author’s opinion, have a certain significance for the creation of the “Baranovichi text”, since they recreate the landscape objects of individual cities, embodying elements of a universal artistic model of urban existence. One of them is the railway line - a topos that gives rise to many philosophical meanings. Theoretical provisions and conclusions are given that can serve as the starting points for the “Baranovichi text” formation. An assumption has been made about the reason for the discrepancy between the civilizational potential of the city and its projections in literary works. In addition to fragments describing the objects of the urban topic of Baranovichi, other urban texts are interpreted, immanent in solving the assigned problems. The term “Baranovichi text” is not yet in common use, since the literary texts/fragments systematization about the city of Baranovichi in their semantic and semiotic connection seems to be a long process that requires reference to a significant volume of works. The works by A. Tolstoy, Sh.-Aleichem, S. Pesetsky, V. Shklovsky, V. Butrim have become the study material.