2023 год Выпуск 14.

Постоянная ссылка для этой коллекции

Просмотреть

Последние поступления

Сейчас показывают 1 - 5 из 22
  • Элемент
    Асноўныя падыходы да вызначэння паняцця «культурны код» у літаратуразнаўстве і мовазнаўстве
    (Барановичи : БарГУ, 2023) Дуктава, Л. Г.
    У артыкуле разгледжаны асноўныя падыходы да вызначэння паняцця «культурны код», зроблены агляд работ па выкарыстанні культурных кодаў у творах прыгожага пісьменства. Прааналізавана месца кода ў мадэлях камунікацыі Р. Якабсана, Ю. Лотмана, У. Эка. Тэрмін «культурны код» упершыню ў лінгвакультуралогіі выкарыстала В. Целія, пад якім была разгледжана сукупнасць культурных уяўленняў пра карціну свету соцыуму. Даследчыкі М. Талстой, С. Талстая, М. Каўшова, Д. Гудкоў, М. Эпштэйн разглядаюць культурны код як сістэму знакаў. Набор спосабаў сацыяльнай практыкі складае сутнасць культурнага кода, на думку В. Маславай, М. Піменавай, Г. Мезенка. А. Мельнікава сцвярджае, што культурны код - гэта глыбінныя сэнсы пэўнай культуры. The article deals with the main approaches to the definition of the concept of “cultural code” and reviews the work on the use of culture codes in literary works. The place of the code in the communicative models of R. Jacobson, Yu. Lotman and U. Eco is considered. The term “cultural code” was first used in linguoculturology by V. Telia, under which the totality of cultural ideas about the picture of the world was considered. Researchers M. Tolstoy, S. Tolstaya, M. Kaushova, M. Gudkov, M. Epstein consider the cultural code as a system of signs. The totality of methods of social practice, “the rules of the game of collective being” are the essence of the cultural code, according to V. Maslovа, M. Pimenova, G. Mezenka. A. Melnikova argues that cultural codes are the deep meanings of a certain culture.
  • Элемент
    Развитие эмпатии, рефлексии, квазирефлексии и ретроспекции подростков в условиях цифровизации
    (Барановичи : БарГУ, 2023) Шевцов, А. В.; Джига, Н. Д.
    В статье представлены различные научные подходы к определению сущности и особенностей подросткового возраста. Описаны два фактора развития личности подростка: биологический и социальный. факторы. Отмечена роль рефлексии и эмпатии как личностных качеств, способствующих гармоничному развитию личности. Обозначено позитивное и негативное влияние цифровизации на жизнь современного человека. Представлена характеристика использования семи авторских развивающих компьютерных программ, использованных для развития эмпатии и рефлексии у обучающихся подросткового возраста. Описана эмпирически установленная динамика в уровне эмпатии, рефлексии, квазирефлексии и ретроспекции у подростков в возрасте 12—13 и 14 лет в условиях целенаправленного использования в образовательной среде семи авторских развивающих компьютерных программ и в условиях традиционного обучения. The article presents various scientific approaches to the definition of the essence and characteristics of adolescence. Two factors in the development of a teenager’s personality are described: biological and social factors. The role of reflection and empathy as personal qualities that contribute to the harmonious development of the personality is noted. The positive and negative impact of digitalization on the life of a modern person is indicated. The characteristics of the use of seven author's developing computer programs used to develop empathy and reflection in adolescent students are presented. The empirically established dynamics in the level of empathy, reflection, quasi-reflection and retrospection in adolescents aged 12-13 and 14 years old is described in the context of the targeted use of seven author’s developing computer programs in the educational environment and in the context of traditional learning.
  • Элемент
    Профессиональный отбор операторов для беспилотной авиационной деятельности
    (Барановичи : БарГУ, 2023) Сапожников, В. О.
    В статье рассматривается проблема профессионального психологического отбора операторов беспилотных летательных аппаратов. Профессиональный отбор - важный элемент организации и осуществления любой профессиональной деятельности, особенно в профессиях, связанных с повышенным риском, как для субъекта этой деятельности, так и для общества в целом. Автор стремится проследить взаимосвязь и установить различия между операторской деятельностью военного летчика и оператора беспилотных летательных аппаратов. Проанализированы концепции профессионального отбора и пригодности, научные изыскания белорусских психологов в этой области. Обосновывается мысль о том, что эксплуатация сложной дорогостоящей военной техники требует наличия у оператора беспилотных летательных аппаратов определенных профессионально важных качеств и степени их развития, которые обеспечат приемлемый уровень эффективности и надежности профессиональной деятельности, оказав в конечном итоге положительное влияние на обороноспособность страны. The article deals with the problem of professional psychological selection of unmanned aerial vehicles operators. Professional selection is an important element in the organization and implementation of any professional activity, especially in the professions associated with the increased risk, both for the subject of this activity and for society as a whole. The author seeks to trace the relationship and establish differences between the operator activities of a military pilot and an operator of unmanned aerial vehicles. The concepts of professional selection and suitability, scientific research of Belarusian psychologists in this area are analyzed. The idea is substantiated that the operation of complex expensive military equipment requires the operator of unmanned aerial vehicles to have certain professionally important qualities and the degree of their development, which will ensure an acceptable level of efficiency and professional activity reliability, ultimately having a positive impact on the countryʼs defense capability.
  • Элемент
    Отношение к жизни подростков с антивитальными переживаниями
    (Барановичи : БарГУ, 2023) Пузыревич, Н. Л.
    В статье представлены результаты анализа отношения к жизни подростков с антивитальными переживаниями. Антивитальные переживания рассматриваются как обратимые предсуицидальные состояния, характеризующиеся невозможностью события с кризисными событиями жизненного пути и отсутствием рефлексивной позиции по отношению к жизни. Отмечается, что социализация современных подростков происходит в условиях непрерывных экзистенциальных вызовов, следствием которых становится выход в бытийное экзистенциальное пространство. Обоснована целесообразность рассмотрения отношения к жизни подростков с антивитальными переживаниями с позиции биографически фундированной когнитивной теории личности Х. Томэ. Представлены результаты метода подростковых нарративов (M. Бамберг), свидетельствующие о специфике отношения к жизни подростков с антивитальными переживаниями. Доказана важность рассмотрения подростка с позиции эксперта собственной жизни, что позволяет определить актуальную для него систему ценностей и смыслов, составляющую основу опыта переживания кризисных событий жизненного пути. The article presents the results of the analysis of the attitude towards life of adolescents with anti-vital experiences. Anti-vital experiences are considered as reversible pre-suicidal states, characterized by the impossibility of co-existence with the crisis events of the life path and the absence of a reflexive position in relation to life. It is noted that the socialization of modern adolescents takes place in the conditions of continuous existential challenges, the result of which is an exit into the existential space. The expediency of considering the attitude to life of adolescents with anti-vital experiences from the standpoint of H. Tomeʼs biographically based cognitive theory of personality is substantiated. The results of the method of adolescent narratives (M. Bamberg) are presented, which testify to the specifics of the attitude towards life of adolescents with anti-vital experiences. The importance of considering a teenager from the position of an expert in his own life is proved, which allows us to determine the system of values and meanings that is relevant for him, which forms the basis of the experience of experiencing crisis events in his life path.