Показать по автору "Piatakova, T. S."
Сейчас показывают 1 - 3 из 3
Результатов на странице
Параметры сортировки
- ЭлементPlurilingual competence of a teacher-researcher in the context of transnational education(БарГУ, 2023) Piatakova, T. S.
- ЭлементPlurilingual competence of a teacher-researcher in the Republic of Belarus(БарГУ, 2022) Piatakova, T. S.; Пятакова, Т. С.The article is devoted to the accentuation of the role of a school teacher and a teacher of a higher educational institution in the implementation of the research component of his professional activity due to modern trends in reforming of the education system. The teacher-researcher is seen as a facilitator of the educational process. Particular attention is paid to the development of plurilingual competence in the structure of the professional competence of a teacher-researcher. Статья посвящена акцентуализации роли школьного учителя и преподавателя учреждения высшего образования в реализации научно-исследовательской составляющей его профессиональной деятельности, которая обусловлена современными тенденциями реформирования системы образования. Учитель- исследователь рассматривается как фасилитатор образовательного процесса. Особое внимание уделяется развитию плюрилингвальной компетенции в структуре профессиональной компетентности учителя-исследователя.
- ЭлементЗасваенне лiнгвакультурных асаблівасцей англамоўных краiн на аснове iнтэгратыўнага мiждысцыплiнарнага падыходу на дзвюх ступенях вышэйшай адукацыi(БарГУ, 2022) Пiнюта, I. В.; Пятакова, Т. С.; Piniuta, I. V.; Piatakova, T. S.Артыкул прысвечаны праблемам падрыхтоўкі будучых настаўнiкаў замежнай мовы ў кантэксце iнтэгратыўнага мiждысцыплiнарнага падыходу да засваення лiнгвістычных, культурных асаблівасцей англамоўных краiн на дзвюх ступенях вышэйшай адукацыi ў Беларусi. Галоўнай iдэяй гэтага падыходу выступае сiстэмнае i паступовае авалоданне сацыяльнымі кампетэнцыямi, неабходнымi для паспяховага мiжкультурнага дыялогу на ўзроўнях мiжасабовых i прафесiйных зносiн. У даследаваннi абагульняецца вопыт працы кафедры прафесiйнай iншамоўнай падрыхтоўкi ўстановы адукацыі «Баранавiцкі дзяржаўны ўнiверсiтэт» па планаванні i арганiзацыi вучэбна-метадычнага працэсу выкладання дысцыплін, накіраваных на засваенне спецыфiкi культур народаў англамоўных краiн у параўнаннi з беларускай культурай i мовай. Культурны патэнцыял іншамоўнай лексікі разгледжаны ў кантэксце яе здольнасці назапашваць і адлюстроўваць экстралінгвістычную сацыякультурную інфармацыю. The article is devoted to the problem of professional training of future teachers of foreign languages in the context of the integrative interdisciplinary approach to the acquisition of the linguistic and cultural specificity of the English-speaking countries at two stages of higher education in the Republic of Belarus. The main idea of the approach is a systematic and gradual acquisition of the socio-cultural competences necessary for successful intercultural dialogue at the levels of interpersonal and professional interaction of teachers. The research summarizes the experience of the Professional Foreign Language Training Department at Baranovichi State University in planning and organizing the implementation of the tasks of mastering specific cultures of the peoples of English-speaking countries in comparison with the native Belarusian culture and language.