2022 год Выпуск 11.

Постоянная ссылка для этой коллекции

Просмотреть

Последние поступления

Сейчас показывают 1 - 5 из 15
  • Элемент
    Предметно-интегративная методическая компетентность учителя биологии и химии как результат методической подготовки
    (Барановичи : БарГУ, 2022) Нарушевич, В. Н.
    В статье обоснованы сущность и структура понятия «предметно-интегративная методическая компетентность учителя биологии и химии», которая рассматривается как интегративное личностное качество педагога, характеризующее степень овладения предметно-методическими компетенциями по биологии и химии, сформированными на интегративной основе, в целях практического использования во всех видах будущей профессиональной деятельности. Раскрывается содержание основных компонентов предметно-интегративной методической компетентности учителя биологии и химии: общеметодического (формируется при изучении общих вопросов методики обучения биологии и химии), частнометодического (формируется при рассмотрении частных вопросов указанных предметных методик) и личностного (развивается в процессе подготовки будущего учителя в целом). The article substantiates the essence and structure of the concept of “subject-integrative methodological competence of a biology and chemistry teacher”, which is considered as an integrative personal quality of a teacher, characterizing the degree of mastery of subject-methodical competencies in biology and chemistry, formed on an integrative basis, for the purpose of practical use in all types of future professional activity. The content of subject-integrative methodological competence of a biology and chemistry teacher main components is revealed: general methodological (formed when studying general issues of teaching biology and chemistry), particular methodological (formed when considering particular issues of these subject methods) and personal (developed in the process of preparing a future teacher).
  • Элемент
    Полісістэмнасць у літаратурна-крытычных артыкулах і ранняй лірыцы З. Бядулі
    (БарГУ, 2022) Садко, Л. М.; Sadko, L. М.
    Артыкул прысвечаны пытанням мастацкай прыроды ранніх твораў беларускага паэта, празаіка і публіцыста З. Бядулі - літаратурна-крытычных артыкулаў «Не адным хлебам…», «Кузня беларускага мастацтва. Думкі аб студыі Беларускага дзяржаўнага акадэмічнага тэатра ў Маскве», а таксама аналізу вершаў паэта 1909-1914 гадоў з пазіцый полісістэмнай тэорыі. Выяўлена, што артыкулы З. Бядулі маюць вялікі філасофска- эстэтычны патэнцыял, утрымліваюць распрацоўку культуралагічнай і літаратуразнаўчай праблематыкі, што вызначыла шляхі развіцця беларускага прыгожага пісьменства і апярэдзіла з’яўленне многіх сучасных па- дыходаў у галіне гуманітарыстыкі. Адзначаецца, што ў шматграннай ранняй лірыцы паэта знайшлі ўвасабленне як рысы рэалістычнай эстэтыкі і паэтыкі, так і рысы мадэрнісцкіх плыняў і накірункаў: пазітывізму, натуралізму, экспрэсіянізму, імпрэсіянізму. The article is devoted to the artistic nature matter of the early works of the Belarusian poet, novelist and publicist Z. Byadulya - his literary-critical articles “Not only on bread…”, “The forge of the Belarusian art. Thoughts on the Studio of the Belarusian State Academic Theater in Moscow”. The article also provides the analysis of the poet’s 1909-1914 poems from the standpoint of polysystematic approach. The author states that Z. Byadulya’s articles have a great philosophical and aesthetic potential, contain the development of cultural and literary issues, which determined the development of Belarusian literature and preceded the emergence of many modern approaches in the humanities. It is noted that in his multifaceted early lyrics the poet embodied both, features of realistic aesthetics and poetics, as well as the features of modernist trends: positivism, naturalism, expressionism, impressionism.
  • Элемент
    Асаблівасці фарміравання матыўна-вобразнага поля паэзіі Вінцэнта Каратынскага
    (БарГУ, 2022) Брусевіч, А. А.; Brusevich, A. A.
    Мэта дадзенага артыкула - на прыкладзе праграмнага верша Вінцэнта Каратынскага “Postrzyїyny” («Пастрыжыны») з дэбютнага зборніка “Czem chata bogata, tem rada” («Чым хата багата, тым рада»), разгледзець некаторыя асаблівасці фарміравання матыўна-вобразнага поля паэзіі згаданага аўтара, у тым ліку генезіс салярнага матыву, які адыгрывае важную ролю ў мастацкай сістэме ўсёй творчасці паэта. Ва ўводзінах звернута ўвага на актуальнасць і навуковую навізну даследавання феномену В. Каратынскага з улікам літаратуразнаўчай інтэрпрэтацыі яго паэтычных твораў. У асноўнай частцы прааналізаваны ідэйна-эстэтычныя асновы мастацкага метаду пісьменніка, паказаны прынцыпы эвалюцыі творчай свядомасці гэтага яркага прадстаўніка беларуска-польскага літаратурнага памежжа. У заключэнні сфармуляваны высновы пра заканамернасць фарміравання матыўна-вобразнага поля паэзіі В. Каратынскага ў сістэме эстэтыкі еўрапейскага рамантызму з арыентацыяй на беларускую фальклорную традыцыю. The purpose of this article is, using Vincent Korotynskyʼs poem “Postrzyїyny” from the debut collection “Czem chata bogata, tem rada”, to consider some of the features of the formation of the motive-figurative field in the poetry of the author, including the genesis of the solar motive which plays an important role in the artistic system of the poetʼs work. In the introduction, attention is paid to the relevance and scientific novelty of the study of V. Korotynsky’s phenomenon, taking into account the literary interpretation of his poetic works. In the main part, the ideological and aesthetic foundations of the writerʼs artistic method are analyzed and the principles of the creative consciousness evolution of this outstanding representative of the Belarusian-Polish literary borderland are shown. In the conclusion, the findings are formulated about the formation regularity of the motive-figurative field of V. Korotynskyʼs poetry in the system of European romanticism aesthetics, with a focus on the Belarusian folk tradition.
  • Элемент
    Взаимосвязь виртуальной и межличностной виктимности в сети Интернет у учащихся юношеского возраста
    (БарГУ, 2022) Курило, М. В.; Kurilo, M. V.
    В статье описаны сущность и признаки виктимности как психологического феномена, межличностной виктимности и виртуальной виктимности как нового явления современного информационного общества. Представлена классификационная характеристика виктимности на основе анализа современных психологических исследований. Описаны результаты эмпирического исследования склонности к виртуальной и межличностной виктимности в ранней юности. Показаны корреляции между склонностью к виктимности в виртуальной и реальной коммуникации в следующих ситуациях виктимизации: ситуации инфантилизации, принижения, принуждения, изоляции, игнорирования, отвержения. Установлено, что учащиеся раннего юношеского возраста, позиционирующие себя как жертву в межличностных отношениях со сверстниками, склонны воспроизводить поведение по типу жертвы в сети Интернет под влиянием различных виктимизирующих воздействий. Отражены возможные векторы практического применения результатов исследования. The article describes the essence and features of victimization as a psychological phenomenon, interpersonal victimization and virtual victimization as a new phenomenon of the modern information society. The classification characteristic of victimization based on the analysis of modern psychological research is presented. The article describes the results of an empirical study of the propensity to virtual and interpersonal victimization in early adolescence. The correlations between the tendency to victimization in virtual and real communication in the following situations of victimization are shown: situations of infantilization, humiliation, coercion, isolation, ignorance, rejection. It was found that early adolescent students who position themselves as a victim in interpersonal relationships with peers tend to reproduce victim-type behavior in social networks on the Internet under the influence of various victimizing influences. Possible vectors of practical application of the research results are reflected.