Серия Технические науки
Постоянная ссылка на Раздел
Просмотреть
Показать Серия Технические науки по ключевым словам "balancing moment"
Сейчас показывают 1 - 3 из 3
Результатов на странице
Параметры сортировки
- ЭлементИсследование сил взаимодействия звеньев приводного механизма цепного агрегата(Барановичи : БарГУ, 2024) Потапов, В. А.; Potapov, V. A.Использована методика силового анализа приводного механизма цепного агрегата, основанная на принципе Даламбера-Лагранжа и методе кинетостатики для случаев уравновешенного и неуравновешенного кривошипов. Проведены исследования, позволяющие установить влияние геометрических и кинематических параметров, а также масс и соотношений сил тяжести звеньев приводного механизма на величину уравновешивающего момента и значения реакций в кинематических парах. Результаты исследований могут быть использованы при проектировании приводного механизма в целях уменьшения реакций в кинематических парах и снижения механической мощности, затрачиваемой на привод рабочей камеры цепного агрегата. Данная методика силового анализа и результаты исследования могут использоваться при проектировании аналогичных рычажных механизмов и в учебном процессе при изучении соответствующего раздела учебной дисциплины «Теория механизмов и машин». The technique of force analysis of chain unit drive mechanism, based on the d’Alembert-Lagrange principle and the kinetostatic method for cases of balanced and unbalanced crank has been used. The studies to establish the influence of geometric and kinematic parameters, as well as masses and ratios of the drive mechanism links gravity forces on the balancing moment magnitude and the values of reactions in kinematic pairs have been conducted. The research results can be used in designing a drive mechanism in order to reduce reactions in kinematic pairs and reduce the mechanical power expended on driving the chain unit working chamber. This technique of power analysis and the research results can also be used in designing similar lever mechanisms and in the educational process when studying the corresponding section of the academic discipline “Theory of Mechanisms and Machines”.
- ЭлементКамбінаваны метад сілавога аналізу прываднога механізма ланцужнага агрэгата(БарГУ, 2022) Патапаў, У. А.; Русан, С. І.; Сівачэнка, Л. А.; Potapov, V. A.; Rusan, S. I.; Sivachenko, L. A.; Потапов, В. А.Аб’ектам даследавання ў артыкуле з’яўляецца прывадны механізм аднаго з перспектыўных шматфункцыянальных агрэгатаў, якія называюцца ланцужнымі (па назве іх рабочых органаў - ланцужных палотнаў). У пошуках альтэрнатывы аўтары адышлі ад класічнага метаду, які заснаваны на прынцыпе Даламбера, ці агульным ураўненні дынамікі, а выкарысталі камбінаваны метад: частка невядомых сілавых фактараў знаходзіцца з дапамогай прынцыпу Даламбера-Лагранжа, другая - класічным (ці тыпавым) метадам кінетастатыкі. У выніку для вызначэння патрэбных сілавых фактараў атрымалі ўраўненні з адным невядомым. Камбінаваным метадам знойдзены ўсе неабходныя ў сілавым аналізе механічныя характарыстыкі чатырохзвенніка: ураўнаважвальны момант на крывашыпе і сілы ўзаемадзеяння ва ўнутраных і знешніх кінематычных парах. Дадзены метад можа эфектыўна прымяняцца і ў механіцы матэрыялаў, у прыватнасці, для разліку бэляк, ферм, рам. he object of study in the article is the drive mechanism of one of the promising multifunctional units, called chain (by the name of their working bodies — chain canvases). In the search of an alternative, the authors moved away from the classical method based on the dʼAlembert principle, or the general equation of dynamics, and used a combined method - some of the unknown force factors are found using the dʼAlembert-Lagrange principle, the other - by the classical (or typical) kinetostatics method. As a result, equations with one unknown were obtained to determine the necessary force factors. The combined method was used to find all the mechanical characteristics of the four-link mechanism necessary in the force analysis: the balancing moment on the crank and the interaction forces in the internal and external kinematic pairs. This method can be effectively applied in the mechanics of materials, in particular, for the calculation of beams, trusses and frames.
- ЭлементТеоретические и экспериментальные исследования механических характеристик приводного механизма цепного агрегата(Барановичи : БарГУ, 2024) Потапов, В. А.; Русан, С. И.; Сиваченко, Л. А.; Головнич, А. К.; Комиссаров, В. В.; Приходько, И. В.; Potapov, V. A.; Rusan, S. I.; Sivachenko, L. A.; Holovnich, A. K.; Komissarov, V. V.; Prihodko, I. V.Объектом исследования в статье является приводной механизм цепного агрегата. Разработана методика его силового анализа, основанная на принципе Даламбера-Лагранжа, рассмотрены варианты с уравновешенным и неуравновешенным кривошипом. Приведены результаты экспериментальных исследований механических характеристик приводного механизма и их сравнения с теоретическими. Получены уравнения регрессии второго порядка, позволяющие одновременно оценивать изменения геометрических и кинематических параметров приводного механизма на величину момента Mу и механической мощности N. Введены коэффициенты влияния, позволяющие использовать методику силового анализа приводного механизма без учета сил трения. Результаты исследований могут быть использованы при проектировании приводного механизма в целях уменьшения механической мощности, затрачиваемой на привод рабочей камеры цепного агрегата. Разработанный метод силового анализа может быть включен в соответствующий раздел дисциплины «Теория механизмов и машин». The object of the study in the article is the drive mechanism of the chain unit. The technique of its force analysis based on the d’Alembert-Lagrange principle has been developed and variants with a balanced and unbalanced crank have been considered. The experimental studies results of the drive mechanism mechanical characteristics and their comparison with theoretical ones are presented. The second-order regression equations, allowing simultaneous assessment of changes in the geometric and kinematic parameters of the drive mechanism by the magnitude of the torque Mу and mechanical power N have been obtained. The influence coefficients, allowing the use of the technique of the drive mechanism force analysis without taking into account friction forces have been introduced. The research results can be used in designing the drive mechanism in order to reduce the mechanical power expended on the working chamber drive of the chain unit. The developed method of force analysis can be included in the corresponding section of the discipline “Theory of Mechanisms and Machines”.