2024 год Выпуск 14.
Постоянная ссылка для этой коллекции
Просмотреть
Показать 2024 год Выпуск 14. по дате издания
Сейчас показывают 1 - 20 из 23
Результатов на странице
Параметры сортировки
- ЭлементОсобенности проявления Я-концепции в юношеском возрасте(Барановичи : БарГУ, 2024) Войшнарович, И. В.; Шавель, Н. Н.В данной статье рассматривается понятие Я-концепции в связи с тем, что человек является общественным существом. Сразу же после рождения его начинают приучать к различным нормам поведения и жизни в социуме, объясняя, как быть принятым и нравиться людям. С самых первых дней жизни человек является вовлеченным во взаимоотношения с другими людьми. Именно от того, как окружение ведет себя с ним, зависит бессознательный выбор им стратегий поведения, надолго формирующих его стиль общения и личностные качества. С возрастом человек начинает познавать себя, учится принимать самостоятельные решения и приобретает стратегии поведения, независимые от стратегий, усвоенных в детстве. Также в данной статье приводятся результаты исследования Я-концепции и особенностей ее проявления. This article discusses the concept of self-concept in connection with the fact that a person is a social being. Immediately after birth, they begin to accustom him to various norms of behavior and life in society, explaining how to be accepted and liked by people. From the very first days of life, a person is involved in relationships with other people. It is on how the environment behaves with him that his unconscious choice of behavioral strategies depends, which shape his communication style and personal qualities for a long time. With age, a person begins to know himself, learns to make independent decisions and acquires behavioral strategies independent of the strategies learned in childhood. This article also presents the results of a study of the self-concept and the features of its manifestation.
- ЭлементСтиль самоизменений в условиях неопределенности у студентов, профессионально занимающихся спортом(Барановичи : БарГУ, 2024) Веремеюк, Я. Н.В статье раскрыта сущность неопределенности в спортивной деятельности. Описаны исследования данной проблемы в русле различных научных подходов. Систематизированы факторы неопределенности на этапе подготовки к соревнованиям и в процессе спортивного соревнования. Приведены трактовки толерантности к неопределенности и интолератности к неопределенности. Представлены результаты эмпирического исследования склонности к толерантности к неопределенности и стилевых характеристик самоизменения у студентов, профессионально занимающихся спортом. The article reveals the essence of uncertainty in sports activities. Studies of this problem in line with various scientific approaches are described. The factors of uncertainty at the stage of preparation for competitions and during the sports competition are systematized. Interpretations of tolerance to uncertainty and intolerance to uncertainty are given. The results of an empirical study of the tendency to tolerate uncertainty and style characteristics of self-change among students professionally involved in sports are presented.
- ЭлементСтили и стратегии совладания с неопределенностью у обучающихся высшей школы(Барановичи : БарГУ, 2024) Веремеюк, Я. Н.В статье представлены трактовки понятий «совладающее поведение», «стиль совладания», «стратегия совладания». Приведены результаты эмпирического исследований стилевых характеристик принятий решений и готовности к изменениям в условиях неопределенности, а также стратегий принятия решений в условиях неопределенности, демонстрируемых студентами педагогических специальностей. The article presents interpretations of the concepts “coping behavior”, “coping style”, “coping strategy”. The results of an empirical study of the stylistic characteristics of decision-making and readiness for change in conditions of uncertainty, as well as strategies for decision-making in conditions of uncertainty demonstrated by students of pedagogical specialties are presented.
- ЭлементСоциально-философский анализ категории ответственности(Барановичи : БарГУ, 2024) Жук, Г. В.Статья посвящена теоретическим проблемам социальной ответственности личности на современном этапе. Обоснована актуальность темы. Рассмотрена проблема становления категории социальной ответственности от античности до современных концепций. На основе эмпирических данных выдвинуто положение об увеличении меры ответственности в современном обществе риска. The article is devoted to theoretical problems of social responsibility of the individual at the present stage. The relevance of the topic is substantiated. The problem of the formation of the category of social responsibility from antiquity to modern concepts is considered. Based on empirical data, a position has been put forward to increase the level of responsibility in a modern risk society.
- ЭлементАктуальные проблемы формирования психолого-педагогической культуры будущих специалистов (Вып. 14)(Барановичи : БарГУ, 2024) Унсович, А. Н.; Яценко, Т. Е.; Иценко, А. Г.; Джига, Н. Д.; Селиванов, В. В.; Клещёва, Е. А.; Жук, Г. В.; Олифирович, Н. И.Межвузовский сборник содержит статьи, посвященные актуальным проблемам возрастной, педагогической и социальной психологии, а также философии, религиоведения и социальной психологии. Представлены результаты теоретических и эмпирических исследований молодых исследователей и учёных в указанных областях наук. Адресуется специалистам системы профессионального образования, студентам учреждений высшего образования, аспирантам, научным и практическим работникам в области образования.
- ЭлементОсобенности копинг-статегий у парней и девушек(Барановичи : БарГУ, 2024) Гизун, О. В.Данная статья посвящена изучению гендерных различий в использовании копинговых стратегий у юношей и девушек. В исследовании принимают участие молодые люди в возрасте от 18 до 25 лет. Целью работы является выявление и анализ наиболее распространённых копинговых стратегий, применяемых представителями юношеского возраста в стрессовых ситуациях. В статье рассматриваются теоретические основы копинг-поведения, а также различные классификации копинговых стратегий. Эмпирическая часть работы включает в себя проведение опросного исследования, направленного на изучение предпочтений юношей и девушек в выборе тех или иных стратегий совладания со стрессом. Полученные результаты позволяют сделать выводы о наличии гендерных различий в копинговом поведении. В частности, отмечается тенденция к более частому использованию девушками эмоционально- ориентированных стратегий, в то время как юноши чаще прибегают к проблемно-ориентированным стратегиям. Статья может быть полезна специалистам в области психологии, педагогики, социальной работы, а также всем интересующимся вопросами совладания со стрессом и гендерной психологии. This article is devoted to the study of gender differences in the use of coping strategies in boys and girls. The study involves young people aged 18 to 25 years old. The aim of the work is to identify and analyse the most common coping strategies used by both sexes in stressful situations. The paper discusses the theoretical basis of coping behaviour, as well as different classifications of coping strategies. The empirical part of the work includes a survey research aimed at studying the preferences of boys and girls in choosing certain strategies of coping with stress. The obtained results allow us to draw conclusions about the presence of gender differences in coping behaviour. In particular, there is a tendency for girls to use emotionally oriented strategies more often, while boys more often resort to problem-oriented strategies. The article may be useful for specialists in psychology, pedagogy, social work, as well as for all those interested in coping with stress and gender psychology.
- ЭлементПредикторы эмпатического дистресса студентов педагогических, лингвистических и инженерных специальностей из числа экзистенциальных характеристик личности(Барановичи : БарГУ, 2024) Дудуек, Д. А.В статье рассмотрена сущность эмпатического дистресса как составляющей эмпатии. Описаны результаты исследования особенностей эмпатии и экзистенциальных характеристик личности у студентов различных специальностей. Указаны предикторы эмпатического дистресса у студентов педагогических, лингвистических и инженерных специальностей среди экзистенциальных мотиваций и составляющих экзистенциальной исполненности. The article examines the essence of empathic distress as a component of empathy. The results of a study of the characteristics of empathy and existential personality characteristics among students of various specialties are described. Predictors of empathic distress among students of pedagogical, linguistic and engineering specialties are indicated among existential motivations and components of existential fulfillment.
- ЭлементОсобенности копинг-стратегий в юношеском возрасте(Барановичи : БарГУ, 2024) Лешкевич, Е. В.; Чадович, А. А.В статье представлен анализ понятия «копинг-стратегий», анализируется степень их изученности в зарубежной, российской и отечественной психологии, а также отмечены особенности использования способов совладания в юношеском возрасте. Приведены результаты эмпирического исследования копинг-стратегий в юношеском возрасте. Отмечены различия в использовании способов совладания у юношей и девушек. The article presents an analysis of the concept of «coping strategies», analyzes the degree of their study in foreign, Russian and domestic psychology, and also highlights the features of using coping methods in adolescence. The results of an empirical study of coping strategies in adolescence are presented. There are differences in the use of coping methods among boys and girls.
- ЭлементПрофессиональная мотивация у студентов педагогических специальностей(Барановичи : БарГУ, 2024) Волчек, Б. В.; Шавель, Н. Н.Авторы исследуют профессиональную мотивацию студентов педагогических специальностей и ее факторы. Целью являлось выявление особенностей и причин мотивации у студентов. Авторы использовали различные методы анализа и выявили влияние различных факторов на мотивацию студентов. Они рекомендуют разработку стратегий и программ для поддержки профессиональной мотивации студентов педагогических специальностей. Исследование имеет значение для повышения качества подготовки будущих педагогов и полезно для студентов психолого-педагогических специальностей. The authors explore the professional motivation of students of pedagogical specialties and its factors.The aim was to identify the characteristics and causes of motivation in students.The authors used various methods of analysis and identified the influence of various factors on students' motivation.They recommend developing strategies and programs to support the professional motivation of students majoring in pedagogy. The study is important for improving the quality of training of future teachers and is useful for students of psychological and pedagogical specialties.
- ЭлементСтруктурно-содержательные характеристики эмпатии студентов педагогических, лингвистических и инженерных специальностей(Барановичи : БарГУ, 2024) Дудек, Д. А.В статье раскрыта сущность понятия «эмпатия» и ее структурно-содержательная характеристика в контексте различных подходов. Описаны результаты исследования составляющих, видов и форм эмпатии, а также предрасположенность студентов к вчувствованию-проникновению в объекты социальной природы. Указаны различия в структурно-содержательной характеристике эмпатии между студентами педагогических, лингвистических и инженерных специальностей. On the other side of the word “snake” and its characteristics in the text of approaches. Descriptions of the study of states, forms of species and If you want to buy a snowflake in the form of a snowflake in snowflakes-snowflakes. The differences in the structural and content characteristics of empathy between students of pedagogical, linguistic and engineering specialties are indicated.
- ЭлементПодходы к пониманию сущности субъективного благополучия в психологии(Барановичи : БарГУ, 2024) Лелес, А. С.В статье раскрыты особенности понимания субъективного благополучия в различных областях научного знания. Приводятся дефиниции субъективного благополучия в трудах различных ученых. Проведена дифференциация понятий «субъективное благополучие» и «психологическое благополучие». Представлено понимание субъективного благополучия в русле гедонистического, эвдемонистического, объективного, личностного, субъектно-средового подходов. Описываются виды субъективного благополучия. The article reveals the features of understanding subjective well-being in various fields of scientific knowledge. Definitions of subjective well-being are given in the works of various scientists. The concepts of “subjective well-being” and “psychological well-being” are differentiated. An understanding of subjective well-being is presented in terms of hedonistic, eudaimonic, objective, personal, subjective-environmental approaches. Types of subjective well-being are described
- ЭлементПсихологические механизмы формирования чувства вины и стыда(Барановичи : БарГУ, 2024) Лелес, А. С.В статье раскрыты сущность психологические механизмы формирования чувства вины и стыда в русле различных научных психологических подходов. Выделены психологические механизмы формирования адаптивного и неадаптивного чувства вины. Систематизированы внутренние и внешние механизмы формирования у человека чувства вины. The article reveals the essence of the psychological mechanisms of the formation of feelings of guilt and shame in line with various scientific psychological approaches. The psychological mechanisms of the formation of adaptive and maladaptive feelings of guilt are highlighted. The internal and external mechanisms of the formation of a person’s sense of guilt have been systematized.
- ЭлементБелорусская Православная Церковь и образование: особенности взаимодействия(Барановичи : БарГУ, 2024) Мудров, С. А.В статье проанализированы особенности взаимодействия Православной церкви и учреждений образования в Республике Беларусь. В настоящее время взаимоотношения Белорусской Православной Церкви (БПЦ) и образовательных институций регулируются Конституцией, «Законом о свободе совести и религиозных организациях», а также подзаконными нормативно-правовыми актами, включая постановления Совета министров, министерств и ведомств Беларуси. С момента заключения первого соглашения с Министерством образования, Православная Церковь в Беларуси смогла создать работающий механизм взаимодействия с образовательными учреждениями, отражаемый в программах сотрудничества БПЦ и Минобразования. В некоторых учебных заведениях было организовано преподавание дисциплин православной направленности, на факультативной основе. Вместе с тем следует отметить, что БПЦ не удалось добиться признания дипломов и учёных степеней, присваиваемых духовными школами - семинариями и академией; также нереализованными оказались планы по введению курса «Основы теологии» (по выбору) в вузах. В целом возможность доступа духовенства в учебные заведения и степень взаимодействия церкви с образовательными структурами по-прежнему в немалой степени зависит от субъективной воли руководителей и учредителей учреждений образования. This article analyzes the features of interaction between the Orthodox Church and educational institutions in the Republic of Belarus. Currently, the relationships between the Belarusian Orthodox Church (BOC) and educational institutions are regulated by the Constitution, the “Law on the Freedom of Conscience and Religious Organizations,” as well as by-laws, including resolutions of the Council of Ministers, ministries and other official institutions of Belarus. Since the conclusion of the first agreement with the Ministry of Education, the Orthodox Church in Belarus has been able to create a working mechanism of interaction with educational establishments, reflecting the cooperation programmes of the BOC and the Ministry of Education. In some educational establishments, teaching of disciplines with the Orthodox content was organized on an optional basis. At the same time, it should be noted that the BOC failed to achieve recognition of diplomas and academic degrees awarded by theological schools - seminaries and academy; the plans to teach the course “Fundamentals of Theology” (optional) in universities were also not implemented. In general, the possibility of access of the clergy to educational establishments and the degree of interaction of the church with educational structures still largely depends on the subjective will of the heads and founders of educational institutions.
- ЭлементНеоязычество в богословско-религиоведческих исследованиях профессора А. Л. Дворкина(Барановичи : БарГУ, 2024) Иценко, А. Г.; Роготнева, У. В.В статье рассматривается историко-религиоведческая исследовательская позиция известного российского религиоведа А. Л. Дворкина касательно неоязычества. Акцент сделан на идеях последней книги А. Л. Дворкина «Кто придумал неоязычество?» (2022), в которой затрагиваются исторические предпосылки возникновения язычества и современное положение данного религиозного движения. Показано, как религиовед отслеживает пути, которыми неоязычество пришло в Россию, разбирает основные документы, которыми пользуются нативисты и рассматривает главные деятели российского родноверчества. Отмечено, что труды и позиция А. Л. Дворкина часто подвергаются критике как со стороны религиоведческого сообщества (за конфессиональный прескриптивизм), так и со стороны представителей нетрадиционной религиозности и новых религиозных движений (за гиперктиричность позиции последних со стороны религиоведа). Указано, что в своих исследованиях А. Л. Дворкин опирается на исторические факты, научный аппарат и мнения других значимых религиоведов, однако, наряду со строгой научной критикой, присутствует ярко выраженная конфессиональная позиция автора, как носителя православной мировоззренческой линии. The article examines the historical and religious research position of the famous Russian religious scholar A. L. Dvorkin regarding neo-paganism. The emphasis is on the ideas of A. L. Dvorkin’s latest book, “Who Invented Neopaganism?” (2022), which touches on the historical background of the emergence of paganism and the current situation of this religious movement. It is shown how a religious scholar traces the ways in which neo-paganism came to Russia, analyzes the main documents used by nativists and examines the main figures of Russian Rodnoverie. It is noted that the works and position of A.L. Dvorkin are often criticized both by the religious studies community (for confessional prescriptivism) and by representatives of non-traditional religiosity and new religious movements (for the hypercritical position of the latter by religious scholars). It is indicated that in his research A.L. Dvorkin relies on historical facts, the scientific apparatus and the opinions of other significant religious scholars, however, along with strict scientific criticism, there is a pronounced confessional position of the author, as a bearer of the Orthodox ideological line.
- ЭлементМиф как феномен религиозной культуры в религиоведческих изысканиях Мирча Элиаде(Барановичи : БарГУ, 2024) Иценко, А. Г.; Хованская, Д. С.В статье авторы рассматривают философско-религиоведческое наследие историка религиозных идей и представителя феноменологии религии, известного румынского религиоведа Мирча Элиаде (1907-1986). Исследовательский фокус в работе сконцентрирован на феномене мифа, как важном элементе религиозной культуры. Показано своеобразие оригинального авторского подхода Мирча Элиаде к рассмотрению религии в целом и мифа в частности, определено, что миф является структурообразующей составляющей религии, а также оказывает влияние на мистический опыт религиозной личности, авторы солидаризируются с позицией, что в основе методологического подхода мыслителя лежит феноменологический подход, несмотря на то, что сам Мирча Элиаде называл себя историком религии. In the article, the authors examine the philosophical and religious heritage of the historian of religious ideas and representative of the phenomenology of religion, the famous Romanian religious scholar Mircea Eliade (1907-1986). The research focus of the work is concentrated on the phenomenon of myth as an important element of religious culture. The originality of Mircea Eliade’s original author’s approach to the consideration of religion in general and myth in particular is shown, it is determined that myth is a structure-forming component of religion, and also influences the mystical experience of a religious person, the authors agree with the position that the basis of the thinker’s methodological approach is a phenomenological approach, despite the fact that Mircea Eliade himself called himself a historian of religion.
- ЭлементОсобенности гендерных стереотипов у юношей и девушек из оптимально функционирующих и дисфункциональных семей(Барановичи : БарГУ, 2024) Проторская, Я. Д.; Шавель, Н. Н.Статья посвящена исследованию гендерных стереотипов у юношей и девушек из семей разных типов. Гендерные стереотипы у взрослых детей могут различаться в зависимости от семейной среды, в которой они воспитывались. В этом плане особенно различается влияние оптимально функционирующих и дисфункциональных семей. В работе представлены материалы исследования, касающиеся таких аспектов как: уровень семейной сплоченности и адаптации семьи, полоролевая идентификация, гендерная принадлежность, принципиально важные личные качества для мужчин и женщин, характеристика мужского и женского образов. The article is devoted to the study of gender stereotypes among boys and girls from different types of families. Gender stereotypes in adult children may vary depending on the family environment in which they were raised. In this regard, the influence of optimally functioning and dysfunctional families especially differs. The paper presents research materials relating to such aspects as: the level of family cohesion and family adaptation, sex-role identification, gender identity, fundamentally important personal qualities for men and women, characteristics of male and female images.
- ЭлементВзаимосвязь самоактуализации и психологического возраста личности в юношеском возрасте(Барановичи : БарГУ, 2024) Лещенко, Ю. А.; Шавель, Н. Н.Существует взаимосвязь между самоактуализацией и психологическим возрастом в период юности. Тема жизненного пути поднимается психологами-исследователями еще с 70-х годов XX века и будет актуальна всегда, потому что человечество не стоит на месте, а с развитием науки и технологий меняются формы взаимодействия и вид творческой деятельности и, конечно же, общение друг с другом приобретает новые формы. Изучены понятия самоактуализации и психологического возраста, их особенности. Благодаря эмпирическому исследованию удалось рассмотреть, как взаимосвязаны особенности психологического возраста с проявлением самоактуализации. There is a relationship between self-actualization and psychological age during adolescence. The topic of the life path has been raised by psychologists-researchers since the 70s of the 20th century and will always be relevant, because humanity does not stand still, and with the development of science and technology, forms of interaction and the type of creative activity and, of course, communication with each other change takes on new forms. The concepts of self-actualization and psychological age and their features have been studied. Thanks to empirical research, it was possible to consider how the characteristics of psychological age are interconnected with the manifestation of self-actualization.
- ЭлементПсихосоматические проявления у девушек с различными фрустрированными потребностями(Барановичи : БарГУ, 2024) Яценко, Т. Е.; Сташевская, П. Э.В статье раскрыта актуализирована проблема психосоматических проявлений у девушек в старшем школьном возрасте. Отмечается, что психосоматические проявления могут выступать индикатором конкретных групп фрустрированных потребностей. Приведены результаты эмпирического исследования, раскрывающие группы фрустрированных потребностей, вызывающих схожие психосоматические проявления. Систематизированы психосоматические проявления, являющиеся показателями отсутствия в микросоциальном окружении возможностей для удовлетворения значимых для девушек потребностей, а также отсутствия у них необходимых умений для удовлетворения потребностей. The article reveals the actualized problem of psychosomatic manifestations in girls of senior school age. It is noted that psychosomatic manifestations can act as an indicator of specific groups of frustrated needs. The results of an empirical study are presented, revealing groups of frustrated needs that cause similar psychosomatic manifestations. Psychosomatic manifestations are systematized, which are indicators of the absence of opportunities in the microsocial environment to meet the needs that are important for girls, as well as the lack of the necessary skills to meet the needs.
- ЭлементПоловые различия в буллинг-структуре в подростковом возрасте(Барановичи : БарГУ, 2024) Яценко, Т. Е.; Милодовская, А. В.В статье раскрыта психологическая сущность буллинга. Представлено понимание буллинга как социального явления. Описана буллинг-структура. Акцентировано внимание на сложности буллинг-структуры с точки зрения высокой вероятности исполнения одними и теми же подростками различных ролей в буллинге. Описаны результаты эмпирического исследования буллинг-структуры класса в подростковом возрасте, в том числе половые различия в приверженности мальчиков и девочек к исполнению различных ролей в буллинге. The article reveals the psychological essence of bullying. An understanding of bullying as a social phenomenon is presented. The bullying structure is described. Attention is focused on the complexity of the bullying structure from the point of view of the high probability of the same teenagers playing different roles in bullying. The results of an empirical study of the bullying class structure in adolescence are described, including gender differences in the commitment of boys and girls to playing different roles in bullying.
- ЭлементФрустрированные потребности личности в ранней юности(Барановичи : БарГУ, 2024) Яценко, Т. Е.; Сташевская, П. Э.В статье раскрыта сущность фрустрации как психологического феномена. Приведено понимание феномена «ситуации фрустрации». Выделены характеристики социальной фрустрированности. Обозначены негативнеы для личности последствия длительного пребывания в состоянии фрустрации. Приведены результаты эмпирического исследования базовых фрустрированных потребностей юношей и девушек в учебной деятельности, а также в различных жизненных сферах. Отмечены половые различия в видах фрустрированных потребностей в ранней юности. The article reveals the essence of frustration as a psychological phenomenon. An understanding of the phenomenon of "frustration situation" is given. The characteristics of social frustration are highlighted. The negative consequences for the individual of a long stay in a state of frustration are designated. The results of an empirical study of the basic frustrated needs of young men and women in educational activities, as well as in various spheres of life are given. Gender differences in the types of frustrated needs in early adolescence are noted.